Γράφει ο Μανώλης Διαγουμάς
Αγαπητοί συμπολίτες, λόγω της κατασκευής του γηπέδου της ΑΕΚ γεννάται ένα ζήτημα υψηλής προτεραιότητας για το Δήμο μας. Αναφέρομαι στο κυκλοφοριακό ζήτημα που πρέπει να μας απασχολήσει όλους.
Ο Δήμος Ν. Φιλαδέλφειας – Ν. Χαλκηδόνας είναι ένας μεσαίου μεγέθους Δήμος με περίπου 35.556 κατοίκους σε μία έκταση 3,73 τ.χιλμ. Αποτελεί γέφυρα μεταξύ κέντρου των Αθηνών στα νότια, των Αχαρνών στα βόρεια, Περιστέρι Δυτικά και της Κηφισιάς Ανατολικά. Είναι μία πόλη με πλούσια ιστορία και παράδοση που όμως δε τη σεβαστήκαμε με αποτέλεσμα μία στρεβλή ανάπτυξη.
Η απότομη ανάπτυξη του πληθυσμού και η ραγδαία επαγγελματική ανάπτυξη παρά την αδιαμφισβήτητη συμβολή τους στην πολυεπίπεδη αναβάθμιση της πόλης μας άσκησαν μια σημαντική οικιστική πίεση στην πόλη αφού οι ανάγκες σε στέγη, σε μέσα μεταφοράς και σε ψυχαγωγία έγιναν εντονότερες. Είναι αλήθεια ότι οι αναπτυξιακές δομές αναπτύχθηκαν εκρηκτικά και ειδικά οι επαγγελματικές εξελίχθηκαν άκριτα χωρίς σχεδιασμό και όραμα, αφού ο ιδιωτικός τομέας που επιδόθηκε στις επαγγελματικές επενδύσεις σε κάποιες περιπτώσεις εξάντλησε τη δημιουργικότητά του με κυρίαρχο κριτήριο το πρόσκαιρο κέρδος.
Έτσι η γραφικότητα της πόλης άρχισε να θυσιάζεται εξαιτίας της άναρχης οικιστικής δόμησης, της συρρίκνωσης των ελευθέρων δημόσιων χώρων, της ανεξέλεγκτης κυκλοφορίας, της ασύδοτης και παράνομης κατάληψης κοινόχρηστων χώρων και της καλλιέργειας μιας νοοτροπίας ασύμβατης με τη παράδοσή της.
Τι θέλουμε εμείς για τη πόλη μας; Μια πόλη που να διαθέτει μοναδικά χαρακτηριστικά και να αποτελεί πόλο έλξης όχι μόνο για τους κατοίκους της αλλά και για την πληθώρα των επισκεπτών που υποδέχεται. Για να γίνει αυτό πρέπει να ξεκινήσει η χάραξη ενός νέου στρατηγικού σχεδιασμού. Θα χρειαστεί να συγκρουστούμε με λανθασμένες αντιλήψεις ετών, με εγκατεστημένα συμφέροντα και εδραιωμένες νοοτροπίες, οι οποίες αντιδρούν σε οτιδήποτε καινούργιο και διαφορετικό.
Να δοθεί έμφαση κυρίως με όρους ποιότητας και όχι ποσότητας στα σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης, δηλαδή τη γεωγραφική της θέση, το φυσικό περιβάλλον και τον πολιτισμό της προσηλωμένοι στο στόχο. Βελτίωση της ποιότητας ζωής των Δημοτών και των επισκεπτών και δημιουργία μιας πόλης βιώσιμης ανταγωνιστικής και προοδευτικής. Η Βιώσιμη Κινητικότητα συνιστάται στη διασφάλιση στους δημότες της προσβασιμότητας. Η Βιώσιμη Κινητικότητα ανταποκρίνεται στην ανάγκη της κοινωνίας να κινείται ελεύθερα και με ασφάλεια, να αποκτά πρόσβαση, επικοινωνία και εμπόριο και να χτίζει σχέσεις χωρίς να θυσιάζει τις ουσιώδεις ανθρώπινες ή περιβαλλοντικές απαιτήσεις σήμερα και στο μέλλον.
Έχοντας στο μυαλό μας ότι η πόλη δεν είναι μόνο υποδομές αλλά κυρίως είναι η κοινωνία και οι άνθρωποί της και οι νοοτροπίες που καθορίζουν τις ανθρώπινες συμπεριφορές, να προσπαθήσουμε να συνδέσουμε όλα τα σχεδιαζόμενα έργα, τα αναγκαία για τη βελτίωση του αστικού και κοινωνικού εξοπλισμού με τη Φιλοσοφία της βιώσιμης κινητικότητας, την οποία να αντιλαμβανόμαστε ως τρόπο σκέψης και ζωής, ως άυλο αγαθό και ως τρόπο χρήσης της πόλης, ο οποίος προσδίδει ποιοτικά χαρακτηριστικά στο δημόσιο χώρο και θέτει στο επίκεντρο της αναπτυξιακής διαδικασίας τον Άνθρωπο και το Περιβάλλον.
Έχω την άποψη ότι η προσπάθεια για τη μεταμόρφωση της πόλης μας δε μπορεί να βασιστεί στο ένστικτο, στην ατομική αισθητική, σε αποσπασματικές παρεμβάσεις και σε αυτοσχεδιασμούς, αλλά σε ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό στον τομέα της Βιώσιμης Κινητικότητας που δεν θα αφήνει τίποτα στην τύχη του. Πρέπει να είναι στρατηγική επιλογή της Δημοτικής Αρχής, να συνεργάζεται με ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα της χώρας π.χ. Μετσόβιο Πολυτεχνείο, που έχουν σημαντική εμπειρία και γνώση των σημερινών ευρωπαϊκών πολιτικών στην πολεοδομία και τις μεταφορές.
Πρέπει όλοι να σταθούμε μεροληπτικά στο πλευρό των πεζών και των ανθρώπων με κινητικά προβλήματα έναντι στα οχήματα. Κατά τη γνώμη μου η βιώσιμη κινητικότητα είναι ένα σοβαρό και αδιαπραγμάτευτο αίτημα της τοπικής δημοκρατίας. Πρέπει να επανακτήσουμε το χώρο που έχει αδίκως κατακτηθεί από το αυτοκίνητο και να τον επιστρέψουμε στον πεζό, στον ποδηλάτη και τη δημόσια συγκοινωνία.
Οι αρχές της Βιώσιμης Ανάπτυξης αποτελούν τη σημαντικότερη πρόκληση για κάθε κοινωνία αποφασισμένη να ακολουθήσει το δρόμο της για την εξέλιξη, την πρόοδο και την ευημερία. Να δοθεί προτεραιότητα στην εκτέλεση έργων που θα αλλάξουν την αισθητική και τη λειτουργία της πόλης αλλά κυρίως την νοοτροπία και τη συμπεριφορά των πολιτών. Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη μας τις πραγματικές ανάγκες της πόλης, των ανθρώπων της και των επισκεπτών της, τις δυνατότητες της και με σεβασμό στο φυσικό αστικό και μνημειακό περιβάλλον της να καταρτίσουμε ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό πλάνο βιώσιμης ανάπτυξης και να το εφαρμόσουμε.
Να επικεντρώσουμε τις προσπάθειες μας στην ενθάρρυνση δημοτών και επισκεπτών να επιλέξουν το περπάτημα, το ποδήλατο και τη δημόσια συγκοινωνία ως τα κυρίαρχα μέσα μετακίνησης στο Δήμο μας. Όσο περιορίζεται ο χώρος για το αυτοκίνητο τόσο μειώνονται οι ταχύτητες και οι συνθήκες γίνονται πιο ασφαλείς. Να εστιάσουμε παράλληλα τον περιορισμό της παρόδιας στάθμευσης, η οποία δεν θέτει προβλήματα κατάληψης πολύτιμου χώρου για τον πεζό και τον ποδηλάτη αλλά προκαλεί και σοβαρά προβλήματα ορατότητας και κινδύνου ιδίως κοντά στις διασταυρώσεις. Για την αποκατάσταση της νομιμότητας στο δρόμο και κυρίως ως προς τα πλάτη των πεζοδρομίων και την τήρηση μιας στοιχειώδους απόστασης από τις γωνίες εκ των πραγμάτων πρέπει να μειωθούν οι θέσεις στάθμευσης στο δρόμο.
Ας είμαστε ειλικρινείς! Κάθε πόλη έχει μία συγκεκριμένη και εύκολα μετρήσιμη χωρητικότητα ως προς τον αριθμό των αυτοκινήτων. Η ανοχή στη συστηματική παραβίασή της σημαίνει εγκατάλειψη των αδυνάτων στη μοίρα τους. Έτσι τα έργα που πρέπει να γίνουν στην πόλη πρέπει να βασιστούν στη φιλοσοφία εξασφάλισης περισσότερου ελευθέρου δημόσιου χώρου και τον περιορισμό της χρήσης του αυτοκινήτου, το οποίο είναι η ουσιαστικότερη και αποτελεσματικότερη παρέμβαση για την οδική ασφάλεια.
Είναι αντιληπτό ότι τα έργα για την οδική ασφάλεια έχουν και τη διάσταση της αισθητικής των δημόσιων χώρων. Είναι σημαντική η αύξηση των δημόσιων χώρων διότι αυτοί που περπατούν έχει σημασία να μπορούν και να στέκονται. Η αύξηση της ανθρώπινης παρουσίας στο δρόμο είναι το τελικό ζητούμενο. Αποτελεί υποχρέωση της κάθε Δημοτικής Αρχής να απεγκλωβίσει του αναπήρους, τους ηλικιωμένους και τα παιδιά από το διαμέρισμα. Αν θέλουμε η πόλη μας να υπάρχει κοινωνική συνοχή τότε πρέπει έμπρακτα να αναγνωρίσουμε στα πιο ευάλωτα άτομα το δικαίωμά τους να έχουν ισότιμη θέση στο δρόμο.
Τι θα πρέπει να κάνουμε για τη πόλη μας κατά την ταπεινή μου γνώμη.
-
α) Ριζική ανάπλαση κεντρικών οδικών αρτηριών με εκτεταμένες πεζοδρομήσεις με στόχο να δοθεί πίσω ο χώρος στους πεζούς και τους ποδηλάτες και παράλληλα να εμποδιστεί η κίνηση και η ταχύτητα των οχημάτων.
-
β) Δημιουργία μεγάλων ασφαλών και προσβάσιμων από όλους πεζοδρομίων που διαθέτουν εκτός των άλλων διαβάσεις πεζών και οδεύσεις τυφλών για τους συνανθρώπους με Αναπηρία.
-
γ) Να καταγράψουμε τις πραγματικές ανάγκες προσβασιμότητας των συνανθρώπων μας με κινητικές δυσκολίες και να κάνουμε τις απαραίτητες παρεμβάσεις για να κάνουμε την πόλη μας μια πραγματική προσβάσιμη πόλη τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες.
-
δ) Δημιουργία ποδηλατοδρόμων σε βάρος του αυτοκινήτου ώστε να εφαρμόσουμε δραστικά μέσα ανακούφισης του έντονου κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης και ενθάρρυνσης της χρήσης των εναλλακτικών μορφών μετακίνησης για σύντομες σχετικά διαδρομές.
-
ε) Αξιοποίηση των διαθέσιμων χώρων ως χώρους στάθμευσης.
-
ζ) Σχέδια προσβασιμότητας σε όλα τα σχολεία του Δήμου
-
η) Δράσεις εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης δημοτών και ειδικών ομάδων πληθυσμού, όπως επαγγελματίες οδηγοί κ.τ.λ.
-
θ) Προστασία και αύξηση του πρασίνου, προστασία των ρεμάτων, του τοπίου, των ευπαθών περιοχών και ενεργειακή πολιτική του Δήμου για την εξοικονόμηση ενέργειας και την μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων.
-
ι) Και τέλος: Ο χώρος στο στρατόπεδο στη Ν. Χαλκηδόνα να γίνει χώρος συνάθροισης, αναψυχής, ανάπαυσης και κοινωνικών εκδηλώσεων, τα υπάρχοντα διαθέσιμα κτίρια να φιλοξενήσουν βασικές κοινωνικές και πολιτιστικές δομές του Δήμου όπως Κέντρο απασχόλησης Παιδιών, βρεφονηπιακούς σταθμούς και Κέντρο ημερήσιας φροντίδας ηλικιωμένων.
Γιατί πραγματική κοινωνική πολιτική είναι αυτή που φέρνει αποτελέσματα και συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης και στη φήμη της στον κόσμο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Όρθια "Η Αλήθεια", μέχρι τη νίκη της Δημοκρατίας
Όταν ο δήμος Νέας Φιλαδέλφειας- Νέας Χαλκηδόνας, διαψεύδει τον... εαυτό του!
Τα κακομαθημένα!
Το ποντίκι που βρυχάται «με ξένα κόλυβα»
Τα ψέματα Βασιλόπουλου για το κτήριο της Στρούγκας
Ομολογία Βασιλόπουλου: Δεν μπορεί να διώξει τα σκουπίδια από το Άλσος
Πάρτι απευθείας αναθέσεων «εις υγείαν των προσφύγων»- Απευθείας ανάθεση ΚΑΙ στη σύζυγο του δημάρχου!
Στο υβρεολόγιο του δημάρχου εναντίον μου, απαντώ με ψυχραιμία και χαμόγελο
Πώς κάνει κοινωνική πολιτική η Λάρισα και πώς η Φιλαδέλφεια- Χαλκηδόνα
Βασιλόπουλος σε Παπακώστα: Φέρε πίσω την έδρα
Τι έχουν τα Τρίκαλα που δεν έχει η Φιλαδέλφεια- Χαλκηδόνα;
Ο Ποδονίφτης στη Φιλοθέη κι ο Ποδονίφτης στη Φιλαδέλφεια
Ο δήμαρχος που δεν έκανε τίποτα για τον Ποδονίφτη, διοργανώνει εκδηλωσούλες με μπλα μπλα
Να μη γίνουμε Μάνδρα. Η Σκρά είναι βόμβα. Πότε πίεσε ο δήμος την Περιφέρεια για αντιπλημμυρικά;
Τα πραγματικά προβλήματα της πόλης ο δήμος τα ξεπετά με μια ανακοινωσούλα
Εμφανίστηκε η Ανεξάρτητη Πρωτοβουλία και ζητεί καλύτερες συνεδριάσεις στα δημοτικά συμβούλια
Καμια συνέπεια. Καμία ιδεολογία. Μόνο χωρίς αρχές απόλαυση της εξουσίας
Υπογειοποίηση: Η πόλη σε σύγχιση με ευθύνη του δημάρχου
