του Δημήτρη Κωνσταντάτου
Το σχέδιο νόμου με τίτλο «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας κ.λ.π.» που βρίσκεται σε διαβούλευση και περιλαμβάνει την απλούστευση αδειοδότησης καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, δεν θεωρώ ότι «αφαιρεί την δυνατότητα παρεμβάσεως που κατέχουν οι Ο.Τ.Α.» ούτε ότι η «λειτουργία οποιασδήποτε δραστηριότητας μέσω της γνωστοποίησης καθίσταται ουσιαστικά ανεξέλεγκτη» όπως αναφέρει η ανακοίνωση του Δήμου.
Πρώτα απ’ όλα η έννοια της γνωστοποίησης δεν είναι καινούργια, ισχύει και σήμερα για καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που κάποτε εξέδιδαν άδεια λειτουργίας, όπως για παράδειγμα: οπωροπωλείο, κρεοπωλείο, παντοπωλείο, ιχθυοπωλείο, γαλακτοπωλείο, ζαχαροπλαστείο κ.λ.π. και από το 2012 λειτουργούν με την διαδικασία της γνωστοποίησης.
Αυτό που στην πραγματικότητα εισηγείται ο νέος νόμος είναι μέσω της δημιουργίας του ΟΠΣ-ΑΔΕ (Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Αδειοδότησης και Ελέγχων) να παρέχονται ολοκληρωμένες υπηρεσίες για την ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ που πλέον είναι υποχρέωση του κράτους, για την διαλειτουργικότητα των υπηρεσιών και την ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων με τις υφιστάμενες βάσεις δεδομένων.
Στον υπάρχοντα τρόπο έκδοσης άδειας λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, κατ’ ουσία η εμπλοκή του Δήμου είναι διεκπεραιωτική. Η Πολεοδομία παλαιότερα και τώρα ιδιώτες μηχανικοί βεβαιώνουν την κύρια χρήση και συντάσσουν τα σχέδια, η υγειονομική υπηρεσία μέσω αυτοψίας στο χώρο εγκρίνει την καταλληλότητα της επιχείρησης και η Πυροσβεστική υπηρεσία εγκρίνει την μελέτη πυρασφάλειας (που έχει συνταχθεί από ιδιώτη μηχανικό) και βεβαιώνει την ύπαρξη των μέσων πυρόσβεσης που προβλέπει η μελέτη. Όταν συγκεντρωθούν όλες αυτές οι εγκρίσεις, κατατίθενται στον Δήμο και Δήμος απλά εκδίδει την άδεια λειτουργίας.
Οι αρχές ελέγχου και εποπτείας με το καινούργιο σχέδιο νόμου παραμένουν, συγκεκριμένα το άρθρο 11 αναφέρει: ‘η προβλεπόμενη ελεύθερη άσκηση δραστηριοτήτων δεν κωλύει από πλευρά των αρμοδίων οργάνων της πολιτείας, άσκησης της εποπτείας των δραστηριοτήτων αυτών’. Τα δικαιολογητικά και οι μελέτες που απαιτούντο, συνεχίζουν να απαιτούνται, με την διαφορά ότι δεν είναι προαπαιτούμενα για την έναρξη λειτουργίας της επιχείρησης. Μετά την γνωστοποίηση και έναρξη της επιχείρησης, σε μικρό χρονικό διάστημα πρέπει να υπάρχουν και να επιδεικνύονται στους ελέγχους των αρμοδίων υπηρεσιών.
Ο νόμος αναφέρει ότι « Πριν την υποβολή της γνωστοποίησης ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει ότι το κατάστημα μπορεί να ιδρυθεί στην συγκεκριμένη τοποθεσία. Για το σκοπό αυτό απαιτείται βεβαίωση από την υπηρεσία δόμησης του αρμοδίου Δήμου, ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα δύναται να ιδρυθεί στη συγκεκριμένη τοποθεσία». Η προέγκριση λοιπόν δεν καταργείται, απλά απλουστεύεται η διαδικασία και πηγαίνει στην καθ’ ύλη αρμόδια υπηρεσία και όχι στο γραφείο εσόδων– τοπικό συμβούλιο κ.λ.π.
Να σημειωθεί ότι η άδεια χρήσης κοινόχρηστου χώρου που είναι υποχρέωση του Δήμου διατηρείται, πρέπει όμως να διατυπωθεί σωστά το σημείο που αναφέρει ότι η γνωμοδότηση της υγειονομικής υπηρεσίας καταργείται. Σήμερα δεν απαιτείται η γνωμοδότηση της υγειονομικής υπηρεσίας αλλά η πρόσθετη πράξη προσδιορισμού ατόμων σε κοινόχρηστο χώρο, ίσως αυτό να καταργείται?
Πολύ σωστά καταργείται ο τρόπος δηλ. η διαδικασία έκδοσης άδειας μουσικής και υποχρεούται ο ενδιαφερόμενος να την συμπεριλάβει στην γνωστοποίηση, εξ’ ίσου δε σημαντικό είναι το ότι δεν αποτελούν απαιτούμενο δικαιολογητικό οι τυχόν υποχρεώσεις προς εταιρείες περί πνευματικής ιδιοκτησίας. (ΑΕΠΙ κ.λ.π.)
Μέσω της απλούστευσης των διαδικασιών και της ηλεκτρονικής χρήσης επιτυγχάνεται ‘ διαφάνεια – σαφήνεια – αποτελεσματικότητα –αποδοτικότητα , με αυτοματοποίηση του σχεδιασμού των ελέγχων, έτσι ώστε όλα να καταγράφονται στο ΟΠΣ-ΑΔΕ και να δημοσιεύονται στη διαδικτυακή πύλη αυτού’. Ποιός δεν θέλει, όπως αναφέρεται σε κάποιο σχόλιο της διαβούλευσης να ‘ υπάρχει διασύνδεση με Δημοτική αστυνομία για να καταχωρούνται οι τυχόν παραβάσεις, με Δημοτικές υπηρεσίες για ελέγχους που έχουν σχέση με θέματα πολεοδομικών παραβάσεων, υγειονομικούς ελέγχους και ελέγχους ποιότητας ζωής, αλλά και με σεβασμό των νομίμων δικαιωμάτων του εποπτευόμενου.-
Αρχιτέκτων- μηχανικός
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: