Ο μύθος της δωρεάν δημόσιας παιδείας

Δημοσιεύτηκε στις 04/01/2018 στην κατηγορία Γνώμες  |  δεν υπάρχουν σχόλια

Του Α. Γούλα (*)

Χωρίς αμφιβολία η παιδεία και η εκπαίδευση αποτελούν βασικό στοιχείο της ποιότητας κάθε κοινωνίας. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα πάσχει όχι μόνο από τις συνέπειες της κρίσης, αλλά και από τις  παθογένειές του, οι οποίες οφείλονται κατά κύριο λόγο στη διαχρονική έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού. Ως εκ τούτου αποτελεί μονόδρομο ο επαναπροσδιορισμός του ρόλου της εκπαίδευσης, με στόχο τη βελτίωση της παρεχόμενης παιδείας και την άμβλυνση των κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων. Πώς όμως θα επιτευχθεί αυτό; Τρόποι υπάρχουν. Χρειάζεται απλά πολιτική βούληση, η οποία θα στοχεύει στο συμφέρον του μαθητή, του γονιού, του εργαζόμενου, και όχι στην εξυπηρέτηση των ιδιωτικών συμφερόντων στο χώρο της εκπαίδευσης.

 

Θα σταθώ περισσότερο στο μύθο της δωρεάν δημόσιας παιδείας, αφού οι γονείς δαπανούν περίπου τέσσερα δισ. ευρώ ετησίως για τις πάσης φύσεως εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών τους. Το μεγαλύτερο ποσοστό των χρημάτων αυτών αφορούν δαπάνες για δίδακτρα φροντιστηρίων, ιδιαίτερα μαθήματα και ξένες γλώσσες, δραστηριότητες δηλαδή που θα έπρεπε να καλύπτονται από το δημόσιο σχολείο.

 

Και για να γίνω πιο κατανοητός, θα αναφέρω δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα: Το πρώτο έχει να κάνει με τις ξένες γλώσσες. Τα αγγλικά διδάσκονται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από την πρώτη Δημοτικού ως την τρίτη Λυκείου, δηλ. δώδεκα ολόκληρα σχολικά έτη. Ποιος μαθητής όμως μαθαίνει την ξένη γλώσσα στο σχολείο; Τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών του Υπουργείου Παιδείας για τις ξένες γλώσσες ούτε συνέχεια, ούτε στόχο έχουν. Η εκάστοτε «πολιτική εξουσία» στραγγαλίζει κάθε προσπάθεια του ανθρώπινου εκπαιδευτικού δυναμικού για καινοτομία και αλλαγή! Και για  πιστοποίηση ούτε λόγος. Η ελληνική οικογένεια επιβαρύνεται με χιλιάδες ευρώ για την εκμάθηση ξένων γλωσσών και την πιστοποίησή τους, σε περίοδο μάλιστα οικονομικής κρίσης.  

 

Στο χώρο των πιστοποιητικών γλωσσομάθειας δε η διαπλοκή δεν έχει προηγούμενο. Πόρισμα ομάδας εργασίας του Υπουργείου Παιδείας κάνει λόγο για τεράστια προβλήματα ανομίας και αδιαφάνειας στο θέμα της πιστοποίησης προσόντων στο χώρο των ξένων γλωσσών, με αποτέλεσμα να θησαυρίζουν οι επιτήδειοι. Οι ανακοινώσεις για το Κρατικό Πιστοποιητικό γλωσσομάθειας (ΚΠγ) και την πιστοποίηση της γνώσης της ξένης γλώσσας μέσα στο σχολείο παραμένουν στα συρτάρια των αρμοδίων. Η υλοποίηση του μέτρου  παραμένει όνειρο θερινής νυκτός! Το δεύτερο παράδειγμα αφορά στην πρόσβαση των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η «ελεύθερη»  πρόσβαση στο πανεπιστήμιο, που έχει εξαγγελθεί από πολλούς Υπουργούς  Παιδείας είναι άνευ ουσίας  και στο τέλος αρκούνται  όλοι σε μεταρρυθμίσεις του εξεταστικού συστήματος! «Ελεύθερη»  πρόσβαση υπήρχε μόνο στα  πρώτα χρόνια της ίδρυσης του ελληνικού κράτους, καθώς  επαρκούσε το απολυτήριο Γυμνασίου.  Καταβάλλονταν, μάλιστα,  προσπάθειες προσέλκυσης των νέων στα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα.  Αντιθέτως, σήμερα οι σπουδές των παιδιών θεωρούνται μεν αναγκαίες αλλά αποτελούν και το Γολγοθά της ελληνικής οικογένειας. 

 

Το αναφαίρετο δικαίωμα των μαθητών για σπουδές θεμελιώνεται μόνο με επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού και παράλληλα οι οικογένειες υπόκεινται σε διαρκή ψυχολογική πίεση. Σχετικά με το ζήτημα των πανελλαδικών, μόλις πριν λίγες καιρό  ο Υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου επιβεβαίωσε αυτό που γνωρίζουν όλοι, ότι δηλαδή «κάθε φουρνιά μαθητών που δίνει πανελλαδικές εξετάσεις κοστίζει στις οικογένειες 2 δισ. ευρώ».

 

Αποτελεί λοιπόν χρέος του οργανωμένου κινήματος της εκπαίδευσης, αλλά και του καθένα μας ειδικότερα να διεκδικήσουμε και να προστατεύσουμε  το δικαίωμα για δημόσια, ποιοτική παιδεία για όλους, για ένα σχολείο για την κοινωνία κι όχι ένα σχολείο διακοσμητικό με μαθητές-πελάτες των ιδιωτικών δομών. Οφείλουμε να πιέσουμε για την εφαρμογή της θεμελιώδους απόφασης του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ που καλεί τα κράτη-μέλη του να θεσπίσουν αυστηρά κριτήρια ρύθμισης των εκπαιδευτικών συστημάτων τους, ώστε να αποτραπεί ο τεράστιος κίνδυνος της εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης.           


(*) Καθηγητής Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας

 

 

Γράψτε την άποψή σας

δεν βρέθηκαν σχόλια επισκεπτών...

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Η Αλήθεια Newsletter

Κάντε κλικ εδώ για να εγγραφείτε στο newsletter μας

Τελευταία σχόλια

Εξερευνώντας καινούρια μέρη: Νέα Φιλαδέλφεια!
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@10.14 Ποιος μίλησε για Βούρο; εσύ και μόνο. Έχει την αξία του αυτό, όπως τη σημασία της έχει και η απροϋπόθετη στήριξη σου σε κάποιον που α...

Ούτε τους χομπίστες, ούτε τους τουρίστες
Xρήστης: @Ανώνυμος (23/03/2019 10:13)
Μπηκα και γραφει αλλα οποτε μαλλον εσυ μπηκες στην ιστοσελιδα του Μαρινακη αντι για την wikipedia ...

Εξερευνώντας καινούρια μέρη: Νέα Φιλαδέλφεια!
Xρήστης: Ο Τουρίστας
Επειδή έλειπα για χρόνια λυπάμαι δεν γνωρίζω τα θεματάκια σας. Για λαμογιές και εξυπηρετήσεις ψηφίστε αυτούς που σας τα υποσχέθηκαν. Εγώ δυ...

Διευκρίνιση, κι ερωτήματα
Xρήστης: @ανώνυμος (22/03/2019 23:48)
Μακάρι να τον έστειλε η ΑΕΚ ώστε να δούμε να γίνονται γρήγορα τα έργα που έχουν σχέση με το γήπεδο και θα δώσουν ανάσα στην πόλη. Όσοι προτ...

Διευκρίνιση, κι ερωτήματα
Xρήστης: @Διαμαντής Σεϊτανίδης (22/03/2019 22:11)
Καταλαβαίνω πολύ καλά τι διαβάζω και είναι ξεκάθαρος ο στόχος. Αφήνεις συνέχεια υπονοούμενα σε όλα τα άρθρα για το τι στραβό θα κάνει αν εκλ...

Εξερευνώντας καινούρια μέρη: Νέα Φιλαδέλφεια!
Xρήστης: Προς λαϊκιστές
Ο Βούρος ζούσε στην ΝΦ και γνωρίζει την πόλη. Ο λαϊκισμός αρχίζει και ξεπερνάει τα όρια. Κάποιοι άλλοι που ζούν μέχρι σήμερα στην πόλη ξεχν...

Ούτε τους χομπίστες, ούτε τους τουρίστες
Xρήστης: Ανώνυμος
@ 07:32. Στη wikipedia πέστα. Μάλλον κι εκεί υπάρχει δάχτυλος Μαρινάκη....

Υποψήφια με τη Ρένα Δούρου η Μαίρη Μαργαριτοπούλου
Xρήστης: ΘΗΡΑΜΕΝΗΣ
Καλή επιτυχία σε ΟΛΟΥΣ τους συμπολίτες μας στις Νομαρχιακές με όποιο συνδυασμό κι αν κατεβαίνουν....

Ούτε τους χομπίστες, ούτε τους τουρίστες
Xρήστης: ΔΗΜΟΤΗΣ
Εισαι τελειως ασχετος γαυροτρολ.Πρωτον η ΑΕΚ ιδρυθηκε το 1924 κι οχι το 1923 ΑΣΧΕΤΕ.Δευτερον η φιλαδελφεια πριν την ελευση των προσφυγων ονο...

Διευκρίνιση, κι ερωτήματα
Xρήστης: ανώνυμος
και μια ακόμα ερώτηση. Είναι υποψήφιος από μόνος του επειδή μετά από χρόνια θυμήθηκε τον γενέθλιο τόπο ή κάποιοι άλλοι τον έστειλαν? Βασικό ...

Υποψήφια με τη Ρένα Δούρου η Μαίρη Μαργαριτοπούλου
Xρήστης: παρακαλω
ποιος ειναι ο κ. μπαμπακος; τι σχεση εχει με εναν τεως δημ συμβουλο του κ παπαμικρουλη;...

Υποψήφια με τη Ρένα Δούρου η Μαίρη Μαργαριτοπούλου
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@22.21 Βόηθα, Θηράμενες, ευχαριστώ για τη χρησιμότατη συμπλήρωση καλή επιτυχία ΚΑΙ στη γιατρό....

Υποψήφια με τη Ρένα Δούρου η Μαίρη Μαργαριτοπούλου
Xρήστης: ΘΗΡΑΜΕΝΗΣ
.....και επισημαίνουμε σοβαρή παράλειψη: υποψήφια με το ψηφοδέλτιο Πατούλη είναι και η κα Σοφία Αλυμάρα, χειρούργος οφθαλμίατρος. ...

Διευκρίνιση, κι ερωτήματα
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@21.15 Μην διαβάζεις μεθυσμένος. Κι αν διαβάζεις, τουλάχιστον προσπάθησε να μην σχολιάζεις μεθυσμένος. Εγώ απευθύνω ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ κι αφήνω τον κ...

Διευκρίνιση, κι ερωτήματα
Xρήστης: Γ.Π.
Οι υπόλοιποι υποψήφιοι γιατί κατεβαίνουν; Απο αγάπη για την πόλη; Παραμύθια για μικρά παιδιά. Αντί να μιλάμε για τους αποτυχημένους η μόνη μ...

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©