Η αλήθεια και η μυθοποίηση των Χριστουγέννων

Δημοσιεύτηκε στις 25/12/2016 στην κατηγορία Παρεμβάσεις  |  2 σχόλια

του πατρός Γεωργίου Μεταλληνού

Με την ενανθρώπηση και τη γέννησή Του ο Θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός πραγματοποιεί το σκοπό της πλάσεως του ανθρώπου, την εμφάνιση του Θεανθρώπου στην Ιστορία. Την ένωση του κτιστού πλάσματος με τον Άκτιστο Πλάστη. Ο σκοπός της ενανθρωπήσεως είναι η θέωση του ανθρώπου. «Άνθρωπος γίνεται Θεός, ίνα Θεόν τον Αδάμ απεργάσηται» (τροπάριο Χριστουγέννων). «Αυτός ενηνθρώπησεν, ίνα ημείς θεοποιηθώμεν» (Μ. Αθανάσιος). «Άνθρωπος γαρ εγένετο ο Θεός και Θεός ο άνθρωπος» (Ι. Χρυσόστομος). Στη λογική ενός ηθικιστού ο όρος «θεοποιηθώμεν», που χρησιμοποιούν Πατέρες, όπως ο Μ. Αθανάσιος, είναι σκάνδαλο. Γι’ αυτό μιλούν για «ηθική θέωση». Διότι φοβούνται να δεχθούν ότι με τη θέωση μεταβάλλεται «κατά χάριν» αυτό που ο Τριαδικός Θεός είναι «κατά φύσιν» (άκτιστος, άναρχος, αθάνατος).

 

Τα Χριστούγεννα είναι, γι’αυτό, άμεσα συνδεδεμένα και με τη Σταύρωση και την Ανάσταση, αλλά και την Ανάληψη και την Πεντηκοστή. Ο Χριστός-Θεάνθρωπος χαράζει το δρόμο, που καλείται να βαδίσει κάθε σωζόμενος άνθρωπος, ενούμενος μαζί Του. Ο Ευαγγελισμός και τα Χριστούγεννα οδηγούν στην Πεντηκοστή,, το γεγονός της θεώσεως του ανθρώπου εν Χριστώ, μέσα δηλαδή στο σώμα του Χριστού. Αν τα Χριστούγεννα είναι η γέννηση του Θεού ως ανθρώπου, η Πεντηκοστή είναι η τελείωση του ανθρώπου ως Θεού κατά χάριν. Με το βάπτισμά μας μετέχουμε στη σάρκωση, το θάνατο και την ανάσταση του Χριστού, ζούμε και μεις τα «Χριστούγεννά μας», την ανά-πλασή μας. Οι Άγιοι δε, που φθάνουν στην ένωση με το Χριστό, τη θέωση, μετέχουν στην Πεντηκοστή και φθάνουν έτσι στη τελείωση και ολοκλήρωση του αναγεννημένου εν Χριστώ ανθρώπου. Αυτό σημαίνει εκκλησιαστικά πραγμάτωση του ανθρώπου, εκπλήρωση δηλαδή του σκοπού της υπάρξεώς του.

Όσο και αν είναι κουραστικός ο θεολογικός λόγος, και μάλιστα στον αμύητο θεολογικά σύγχρονο άνθρωπο, δεν εκφράζει παρά την πραγματικότητα της εμπειρίας των Αγίων μας. Μέσα από αυτήν την εμπειρία και μόνο μπορούν να κατανοηθούν εκκλησιαστικά, δηλαδή Χριστοκεντρικά, τα Χριστούγεννα. Αντίθετα, η αδυναμία του μη αναγεννημένου εν Χριστώ ανθρώπου να νοηματοδοτήσει τα Χριστούγεννα έχει οδηγήσει σε κάποιους γύρω απ’ αυτά μύθους. Οι άγευστοι της αγιοπνευματικής ζωής, μη μπορώντας να ζήσουν τα Χριστούγεννα, μυθολογούν γι’αυτά, στα όρια της φαντασίας και μυθοπλασίας, χάνοντας το αληθινό νόημά τους. Όπως μάλιστα θα δούμε, ο αποπροσανατολισμός αυτός δεν συνδέεται πάντοτε με την άρνηση του μυστηρίου, αλλά με αδυναμία βιώσεώς του, που οδηγεί αναπόφευκτα στην παρερμηνεία του.

Μία πρώτη μυθολογική απάντηση στο ερώτημα των Χριστουγέννων δίνεται από την αίρεση, τη στοχαστική και ανέρειστη –ανεμπειρική δηλαδή- θεολόγηση. Ο δοκητισμός, η φοβερότερη αίρεση όλων των αιώνων, δέχθηκε κατά φαντασίαν νάρκωση του Θεού Λόγου (δοκείν-φαίνεσθαι). Φαινομενική, δηλαδή, παρουσία του Θεού στην ενδοκοσμική πραγματικότητα. Για ποιο λόγο θα μπορούσε να ερωτήσει κανείς. Οι Δοκήται ή Δοκηταί κάθε εποχής δεν μπορούν να ανεχθούν, στα όρια της λογικής τους, τη σάρκωση και τη γέννηση του Θεού ως ανθρώπου. Μεταβαλλόμενοι σε αυτόκλητους υπερασπιστές του κύρους του Θεού, ντρέπονται να δεχθούν κάτι που ο ίδιος ο Θεός επέλεξε για τη σωτηρία μας. Το δρόμο της μητρότητας. Να γεννηθεί δηλαδή από μια Μάνα, έστω και αν αυτή δεν είναι άλλη από το καθαρότερο πλάσμα όλης της ανθρώπινης ιστορίας, την Παναγία Παρθένο. Όλοι αυτοί μπορούν να καταταχθούν στους «υπεράγαν» Ορθοδόξους (κατά τον άγ. Γρηγόριο το Θεολόγο). Γιατί ο Δοκητισμός οδήγησε στο Μονοφυσιτισμό, στην άρνηση της ανθρωπότητας του Χριστού. Είναι οι συντηρητικοί, οι τυποκράτες, οι ευσκανδάλιστοι. Γι' αυτούς όλους είναι σκάνδαλο η αλήθεια, η πραγματικότητα, η ιστορικότητα. Ενώ άλλοι απορρτίπτουν τη θεότητα του Χριστού, αυτοί αρνούνται την ανθρωπότητά του. Και όμως, η Ορθοδοξία ως Χριστιανισμός στην αυθεντικότητά του, είναι η «ιστορικότερη θρησκεία», κατά τον αείμνηστο π. Γεώργιο Φλωρόφσκυ. Ζει στην πραγματικότητα των ενεργειών του Θεού για τη σωτηρία μας και τις δέχεται με το ρεαλισμό της Θεοτόκου: «Ιδού η δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά το ρήμα σου» (Λουκ. 1,38)! «Και ο Πιλάτος στο Σύμβολο» λέγει μια ωραία σερβική παροιμία. Διότι ο Πιλάτος, ο πιο άβουλος αξιωματούχος της ιστορίας, ως υπαρκτό ιστορικό πρόσωπο, βεβαιώνει την ιστορικότητα του Ευαγγελίου. Εις πείσμα όμως των Δοκητών ο Θεός-Λόγος «σαρξ εγένετο -δηλαδή άνθρωπος- και εσκήνωσεν εν ημίν, και εθεασάμεθα την δόξαν αυτού (το άκτιστο φως της θεότητάς Του)» (Ιωάνν. 1, 14). Διότι «εν αυτώ κατοικεί παν το πλήρωμα της θεότητος σωματικώς» (Κολ. 2,9), είναι δηλαδή τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος.

Η σάρκωση και γέννηση του Θεανθρώπου είναι σκάνδαλο για την ανθρώπινη σοφία, που αυτοκαταργούμενη και αυτοαναιρούμενη σπεύδει να χαραχτηρίσει «μωρία» το μυστήριο του Χριστού, που κορυφώνεται στον σταυρικό του θάνατο (Α' Κορ. 1,23). Είναι δυνατόν ο Θεός να φθάσει σε τέτοιο όριο κενώσεως, ώστε να πεθάνει πάνω στο σταυρό ως Θεάνθρωπος; Αυτό είναι το σκάνδαλο για τους σοφούς του κόσμου. Γι' αυτούς οι «θεοί» του κόσμου τούτου συνήθως θυσιάζουν τους ανθρώπους γι' αυτούς, δεν θυσιάζονται αυτοί για τους ανθρώπους. Πώς θα δεχθούν το μυστήριο της Θείας Ανιδιοτέλειας; «Ούτως ηγάπησεν ο Θεός τον κόσμον, ώστε τον υιόν αυτού τον μονογενή έδωκεν (θυσίασε) ... ίνα σωθή ο κόσμος δι' αυτού» (Ιωανν. 3, 16. 17). Στα όρια της «λογικής» ή «φυσικής» θεολογήσεως χάνεται τελικά το θείο στοιχείο στο πρόσωπο του Χριστού και μένει το ανθρώπινο, παρανοημένο και αυτό και παρερμηνευόμενο. Διότι δεν υπάρχει ιστορικά άνθρωπος-Χριστός, αλλά Θεάνθρωπος. Η ένωση Θεού και ανθρώπου στο πρόσωπο Θεού-Λόγου είναι «ασύγχητη» μεν, αλλά και «αδιαίρετη». Οι «λογικές» ερμηνείες του Προσώπου του Χριστού αποδεικνύονται παράλογες, διότι αδυνατούν να συλλάβουν με τη λογική το «υπέρλογο».

Η νομική-δικανική συνείδηση ζει και αυτή στο Χριστό το σκάνδαλό της. Αναζητεί σκοπιμότητα κοινωνική στη Σάρκωση και καταλήγει και αυτή στο μύθο, όταν δεν αυτοπαραδίδεται στον Θείο Λόγο. Οι Φράγκοι κατασκεύασαν, μέσω του διακεκριμένου σχολαστικού τους Ανσέλμου (11ος αι.), το μύθο της «ικανοποιήσεως της θείας δικαιοσύνης». Ο Θεός-Λόγος σαρκούται, διά να σταυρωθεί-θυσιασθεί και δώσει έτσι ικανοποίηση στην προσβλή που προξένησε στο Θεό η ανθρώπινη αμαρτία! Τα κρατούντα τότε στη φραγκική φεουδαρχική κοινωνία προβάλλονται (μυθολογικά) στο Θεό, που παίρνει τη θέση στη φραγκογερμανική φαντασία ενός υπεραυτοκράτορα. Ας φωνάζει ο Ιωάννης: «ούτως ηγάπησεν ο Θεός τον κόσμον, ώστε τον υιόν αυτού τον μονογενή έδωκεν...» (3,16), ή ο Παύλος: «συνίστησι δε την εαυτού αγάπην προς ημάς ο Θεός, ότι έτι αμαρτωλών όντων ημών, Χριστός υπέρ ημών απέθανεν» (Ρωμ. 5,8). Όχι! «Για να πάρει εκδίκηση» και «ζητώντας ικανοποίηση» θα μάθει να φωνάζει ο δυτικός (ή δυτικοποιημένος) άνθρωπος.

Έτσι πλάσθηκε ένας «Χριστιανισμός» άλλου είδους, που δεν διαφέρει από μυθοπλασία, αφού προβάλλει στο Θεό τη φαντασία και τις προλήψεις μας. Η εκλογίκευση και η εκνομίκευση του μυστηρίου του Θεανθρώπου είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος του Χριστιανισμού στην ιστορία.

Η θρησκευτική (τυπολατρική) συνείδηση ζει το «σκάνδαλο» της ενανθρωπήσεως καταφεύγοντας στη θρησκειοποίηση της Πίστεως. Εξαντλεί το νόημα των Χριστουγέννων στις τελετές και χάνει τον αληθινό σκοπό τους, που είναι η «υιοθεσία» (θέωση). «Ίνα την υιοθεσίαν απολάβωμεν...» (Γαλ. 4,5). Είναι το σκάνδαλο του φαρισαϊσμού, έστω και αν λέγεται Χριστιανισμός.

Είναι όμως οι εχθροί του «παιδίου» που βιώνουν το σκάνδαλο της εξουσίας. Ο Ηρωδισμός! Οι κρατούντες ή μάλλον «δοκούντες άρχειν...» (νομίζοντες ότι κυβερνούν) (Μαρκ. 10,42), όπως ο Ηρώδης, βλέπουν στον νεογέννητο Χριστό κάποιον ανταγωνιστή και κίνδυνο των συμφερόντων τους. Γι' αυτό «ζητούσι την ψυχήν του παιδίου» (Ματθ. 2,20). Παρερμηνεύουν έτσι τον αληθινό χαραχτήρα της βασιλικής ιδιότητας του Χριστού, της οποίας «ουκ έσται τέλος». Ο Χριστός ως Βασιλεύς όλης της κτίσεως είναι ο μόνος αληθινός Κύριός της, ο δημιουργός και σωτήρας της και όχι ως οι Ηρώδες του κόσμου τούτου, που αδίστακτοι δολοφονούν, για να κρατήσουν την εξουσία τους.

Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος (Ε.Π. 36,516) προσφέρει δυνατότητα ορθής προσεγγίσεως των Χριστουγέννων, δηλαδή αγιοπνευματικής: «Τοίνυν εορτάζομεν μη πανηγυρικώς, αλλά θεϊκώς. μη κοσμικώς, αλλά υπερκοσμίως . μη τα ημέτερα, αλλά τα του ημετέρου (=όχι δηλαδή τους εαυτούς μας, αλλά τον Χριστόν ας τιμάμε...). μάλλον δε τα του Δεσπότου. μη τα της ασθενείας, αλλά τα της ιατρείας. μη τα της πλάσεως, αλλά τα της αναπλάσεως.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:

Η ανακοίνωση- γκάφα του δήμου για το Πολυτεχνείο

Ανεξάρτητος ο Ορέστης Δούλος- οριακή πλειοψηφία η Δύναμη Πολιτών (αν υπήρχε αντιπολίτευση)

Με ποια αριστερά είναι η Δύναμη Πολιτών; Του Τσίπρα ή του Λαφαζάνη;

Παραίτηση Καλαμπόκη- ο Θοδωρής Μανωλεδάκης νέος αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών

Μαθήματα για χορωδία με πληρωμή όσων συμμετέχουν, οργανώνει ο δήμος

Γράψτε την άποψή σας

Sol Invictus (26/12/2016 11:48)

Λίγο πολύ, όλες οι θρησκείες, πολύ πριν την επιβολή του χριστιανισμού, έχουν ένα κεντρικό ήρωα που γεννιέται γύρω στις 25 Δεκεμβρίου.

Διαμαντής Σεϊτανίδης (27/12/2016 12:58)

Σωστά. Κι επίσης όλες οι πηγές δείχνουν ότι ο Ιησούς γεννήθηκε περί το 3 ή 4 προ Χριστού και μάλλον περί τον Σεπτέμβριο. Αλλά κοντά στην αλλαγή του χρόνου επικράτησε και στον Χριστιανισμό να εορτάζεται η γέννησή Του.

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Ροή ειδήσεων

Θλιβερή απολογία Βασιλόπουλου για την εγκληματική του πολιτική απέναντι στην πόλη

Τι απαντά ο Μιχάλης Παπάζογλου στο Σωματείο Εργαζομένων του δήμου

Σήμερα ξεκινά το 7ο Θερινό Νεανικό Τουρνουά Σκάκι του ΣΟΝΦ

Τι έγραψε ο «Πολίτης» για την αγωγή του Βασιλόπουλου εναντίον της «Αλήθειας»

Τεράστια ήττα της πόλης οι εξελίξεις στο Ποδονίφτη. Παθητικός θεατής ο Βασιλόπουλος

Καταγγελία του Συλλόγου Εργαζομένων του δήμου για νέο συνεργάτη του δημάρχου

Τι έγραψε η «Φιλαηδόνα» για την επιχείρηση τρομοκράτησης της «Αλήθειας» από τον Άρη Βασιλόπουλο

Τι έχει ο δήμος Σαρωνικού (Καλύβια) που δεν έχει ο δήμος Ν. Φιλαδέλφειας- Ν. Χαλκηδόνας;

Το e-filadelfeia.gr για την τρομο-επιχείρηση του δημάρχου εναντίον της «Αλήθειας»

Τραγούδια της Ρωμιοσύνης από το συγκρότημα «Παναγία Βουρλιώτισσα»

Έτοιμο και το Camp της Dance Pulse

Κλειστός ο ΧΥΤΑ της Φυλής- Ξύπνησε καθυστερημένα η δημοτική μας Αρχή

Το fx-news για την επιχείρηση φίμωσης της «Αλήθειας»

Τι προσπαθείτε να πετύχετε, κύριοι της δημοτικής Αρχής;

Μπασκετάκι και τον Ιούνιο στον Ιωνικό

Δημοφιλέστερα άρθρα

Διαδικασία αυτοφώρου για τον αντιδήμαρχο- συλλήψεις και ένταση στο άλσος

Όρθια «Η Αλήθεια» μέχρι τη νίκη της Δημοκρατίας

Αυτός είναι ο πραγματικός λόγος που ο Βασιλόπουλος δημιούργησε το νέο αδιέξοδο

Παρουσία των ΜΑΤ μπήκαν τα απορριμματοφόρα του δήμου στο χώρο της κατάληψης

Η Φιλαδέλφεια και η Χαλκηδόνα, δεν είναι Γένοβα

Ο Βασιλόπουλος κάνει σόου με μια κεραία κινητής, ενώ στην πόλη υπάρχουν 33 θέσεις για κεραίες!

Η καθαριότητα της πόλης, όμηρος στην τυφλή σύγκρουση του Βασιλόπουλου με την ΑΕΚ

Έκτακτο δημοτικό συμβούλιο σήμερα για το Άλσος- Ψυχραιμία, ή λάδι στη φωτιά από το δήμαρχο;

Summer Camp κι από τη ΦΕΑ με τη βαριά υπογραφή του Νίκου Οικονόμου

Νέες, ενδιαφέρουσες πτυχές στη σύγκρουση που προκάλεσε ο δήμος με την ΑΕΚ

«Αδειάζει» το δήμαρχο ο τοπικός ΣΥΡΙΖΑ:«Να συνεργαστεί με την ΑΕΚ-η αντιπαλότητα δεν οδηγεί πουθενά»

ΕΚΤΑΚΤΟ: Εκδόθηκε η διαταγή κατεδάφισης των αυθαιρέτων στο Άλσος, στις 5 Ιουλίου

Πρώτα πρέπει να τελειώσει άμεσα η ταλαιπωρία των συλληφθέντων υπαλλήλων. Μετά, έχουμε να πούμε πολλά

Τι προσπαθείτε να πετύχετε, κύριοι της δημοτικής Αρχής;

Μόνο εντυπώσεις και ουσία μηδέν ο δήμος και για την κεραία κινητής τηλεφωνίας στην Αγία Μαρίνα

Η Αλήθεια Newsletter

Κάντε κλικ εδώ για να εγγραφείτε στο newsletter μας

Τελευταία σχόλια

Θλιβερή απολογία Βασιλόπουλου για την εγκληματική του πολιτική απέναντι στην πόλη
Xρήστης: Πολιτεία
Όλα τα έχει κάνει όμορφα και ωραία !!!! Ζήτησε μόνο αυτός αντισταθμιστικά, αλήθεια, αλλά, άλλα έλεγε το πρωί, άλλα το βράδυ !!! Δεν διαπραγ...

Τι προσπαθείτε να πετύχετε, κύριοι της δημοτικής Αρχής;
Xρήστης: Τέλλος Άγρας
Τελικά με την επιτροπή τι έγινε ρε παιδιά; Θα ξεκινήσουνε οι επισκέψεις ή τσαμπα μας αναστατώσανε;...

Τι απαντά ο Μιχάλης Παπάζογλου στο Σωματείο Εργαζομένων του δήμου
Xρήστης: Επιτέλους!
Ο "χαπιας" επέστρεψε......

Απορρίμματα: Ο Άρης Βασιλόπουλος, αντί να είναι η λύση του προβλήματος, είναι το ίδιο το πρόβλημα
Xρήστης: συνήγορος
του πολίτη δεν γίνατε κι έμεινε το γινάτι που βγάζει μάτι...

Τι απαντά ο Μιχάλης Παπάζογλου στο Σωματείο Εργαζομένων του δήμου
Xρήστης: tasos
Μιχαλάκη κλάψε κι άλλο. Γιατί από δω και πέρα χασοδίκη μόνο πόνο και κλάμα θα βιώνεις....

Τεράστια ήττα της πόλης οι εξελίξεις στο Ποδονίφτη. Παθητικός θεατής ο Βασιλόπουλος
Xρήστης: Αυτός. 1-0.
@tasos (16/06/2018 20:35) (ή όπως τέλος πάντων κι αν υπογράφεις με τα διάφορα ψευδώνυμα) Τόσες φορές που το 'χεις γράψει στο τέλος θα το πι...

Τι απαντά ο Μιχάλης Παπάζογλου στο Σωματείο Εργαζομένων του δήμου
Xρήστης: Γιατί;;;
Γιατί ο "υπογράφων την παρούσα δικηγόρος" έχει πρόβλημα με τους συμπολίτες μας που μιλούν με την ιδιόλεκτο της ιδιαίτερης πατρίδας τους;...

Τι απαντά ο Μιχάλης Παπάζογλου στο Σωματείο Εργαζομένων του δήμου
Xρήστης: Κώστας
Ετοιμάσου χασοδίκη μαζί με τον εντολέα σου γνωστό και μη εξαιρετέο Γαυρούλη για ακόμα περισσότερο πόνο στο άμεσο μέλλον... Τα σκουπίδια πάσ...

Τι απαντά ο Μιχάλης Παπάζογλου στο Σωματείο Εργαζομένων του δήμου
Xρήστης: "άμισθος νομικός σύμβουλος του δημάρχου"
Κατ΄ αρχάς συγχαρητήρια σε όποιον κατάφερε να το διαβάσει όλο! Και όταν λέμε όλο, εννοούμε όλο. Κερδίζει έπαινο υπομονής... Όποιος μάλιστα τ...

Τεράστια ήττα της πόλης οι εξελίξεις στο Ποδονίφτη. Παθητικός θεατής ο Βασιλόπουλος
Xρήστης: Ανώνυμος
@Ανωνυμος. Ποιός μιλάει για αριστερά και δεξιά ;;;;;; Διαβάστε ποιο προσεκτικά !!!!!...

Τι απαντά ο Μιχάλης Παπάζογλου στο Σωματείο Εργαζομένων του δήμου
Xρήστης: Πολιτεία
Ωωωω, οποία έκπληξη !!!! Πάλι " με χρόνια με καιρούς" θα περιμένουμε το καινούργιο "ξεκατινιασμα" !!!! Καλορίζικος Μιχαλάκη !!!!!!...

Απορρίμματα: Ο Άρης Βασιλόπουλος, αντί να είναι η λύση του προβλήματος, είναι το ίδιο το πρόβλημα
Xρήστης: Κώστας
@Ανωνυμος (15/06/2018 20:19) Καθυστερημένε γαύρε συνεχίζεις τα ίδια;;; Πότε θα καταλάβεις επιτέλους οτι είσαι το μοναδικό παράσιτο στο site...

Τεράστια ήττα της πόλης οι εξελίξεις στο Ποδονίφτη. Παθητικός θεατής ο Βασιλόπουλος
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@19.17 Πρώτον, νομίζω ότι δεν έχετε καταλάβει σωστά. Η Αλήθεια" δεν έιναι εναντίον των παρεμβάσεων στον Ποδονίφτη, ούτε εναντίον της πρωτοβο...

Τι έγραψε ο «Πολίτης» για την αγωγή του Βασιλόπουλου εναντίον της «Αλήθειας»
Xρήστης: Φιλαδελφεύς (original)
"Λαλίστατος" ο "Πολίτης"!!!!!!!!!!!!!...

Τι έγραψε ο «Πολίτης» για την αγωγή του Βασιλόπουλου εναντίον της «Αλήθειας»
Xρήστης: Ανώνυμος
Ακριβώς τα ίδια έγραψαν και οι «Κρίσεις»....

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©