Τζορτζ Χάρισον, το µυστικό «σκαθάρι»

Δημοσιεύτηκε στις 25/02/2016 στην κατηγορία Πρόσωπα  |  δεν υπάρχουν σχόλια

Τις πολλές (καλλιτεχνικές και µη) πτυχές του «σιωπηλού Μπιτλ»,  ο οποίος πέθανε πριν από δέκα χρόνια, παρουσιάζει ένα καινούργιο ντοκυµαντέρ µε τη σκηνοθετική υπογραφή του Μάρτιν Σκορσέζε

Συμπληρώνονται σήμερα 73 χρόνια από την ημέρα που γεννήθηκε ο Τζορτζ Χάρισον. Το ενδιαφέρον στοιχείο µε τον πρώην Μπιτλ είναι ότι χρειάζεται να ψάξεις γύρω από το πρόσωπό του για να ανακαλύψεις πόσο πολυπράγµων ήταν – εκτός από εξαιρετικός µουσικός, που ακόµη και αυτή, η βασική του ιδιότητα, παραµένει καλυµµένη πίσω από τη δυσθεώρητη φήµη του συγκροτήµατός του. ∆εν ήταν διόλου τυχαίο το παρατσούκλι «ο σιωπηλός Μπιτλ». Αθόρυβα ,από τις πρώτες ακόµη ηµέρες των Μπιτλς, πάλεψε άνισα δίπλα στο φυσικό ταλέντο των Τζον Λένον - Πολ Μακ Κάρτνεϊ να εδραιωθεί ως δηµιουργός, αρκούµενος αρχικά στην τελειοποίησή του ως κιθαρίστα, στη συνέχεια γράφοντας λίγα αλλά εµβληµατικά τραγούδια, όπως το αριστούργηµα του συγκροτήµατος «Something», ενώ µετά τη διάλυση των Μπιτλς έχτισε µια ζηλευτή σόλο καριέρα, κατά την οποία εξελίχθηκε ως δηµιουργός. Αλλά δεν παρέµεινε σε αυτήν. Ο Χάρισον δεν πίστεψε ποτέ ότι από µόνη της η µουσική τον ολοκλήρωνε ως προσωπικότητα.

Ανάµεσα στα πολλά ενδιαφέροντα που παρουσιάζει το νέο ντοκυµαντέρ του ο Μάρτιν Σκορσέζε µε θέµα τον Τζορτζ Χάρισον – τίτλος «George Harrison: Living In A Material World» – είναι ότι στις τρεισήµισι ώρες που διαρκεί, ο Χάρισον εµφανίζεται τις περισσότερες φορές στον επιβλητικό κήπο του σπιτιού του, του Friar Farm, 40 χλµ. έξω από το Λονδίνο. Η κηπουρική ήταν πάντα η ενασχόληση που τον έβαζε στην πραγµατική ζωή και κυρίως έθετε σε ενέργεια τον ψυχικό κόσµο του. Σε πρόσφατη συνέντευξή στο «Newsweek» ο Σκορσέζε είπε, χαριτολογώντας, ότι παρά τα όσα κοινά έχει µε τον Χάρισον, το «κουκούλι» του δεύτερου ήταν η εξοχή και οι κήποι του, ενώ του ίδιου ήταν το περιβάλλον της Νέας Υόρκης. Σε κάποια από τις δηλώσεις της δεύτερης συζύγου του «Σκαθαριού», της Ολίβια Χάρισον, που περιλαµβάνονται στο ντοκυµαντέρ, αναφέρει ότι, όταν τον ρωτούσαν πώς θα του άρεσε να τον θυµούνται, εκείνος απαντούσε «δεν µε ενδιαφέρει αν θα µε θυµούνται», για να προσθέσει η ίδια: «Πραγµατικά πιστεύω ότι το εννοούσε. Οχι µε σαρκαστικό τρόπο, αλλά σαν να έλεγε “γιατί θα πρέπει να µε θυµούνται; Ποιος ο λόγος;”».

Αυτά τα στοιχεία του χαρακτήρα του ήταν που κέντρισαν τον αµερικανό σκηνοθέτη όταν η Ολίβια του ζήτησε να κάνει ένα ντοκυµαντέρ για τον Τζορτζ: «Μου έδωσε ένα γράµµα που είχε στείλει ο Χάρισον στη µητέρα του όταν ήταν 20 ετών και κάτι, όπου της εξηγούσε ότι είχε πλέoν αντιληφθεί πως στη ζωή ενός ανθρώπου υπάρχουν πιο σηµαντικά πράγµατα από τα πλούτη και τη φήµη. Αυτός λοιπόν ήταν ένας άνθρωπος τον οποίο εγώ ήθελα να γνωρίσω καλύτερα».

∆ιαφορετικός από τους άλλους

Η µουσική του, πάλι, ήταν πάντα διαφορετική από εκείνη των υπόλοιπων Μπιτλς. ∆εν ήταν βασισµένη στην µπλουζ-ροκ δοµή που χαρακτήριζε τους υπόλοιπους της παρέας του. Οι αναζητήσεις του ήταν πολυποίκιλες και πάντα προσπαθούσε να εντάξει νέα στοιχεία και διαφορετικές κουλτούρες. Ηταν, για παράδειγµα, εκείνος που καθιέρωσε τη 12χορδη ηλεκτρική κιθάρα Rickenbacker η οποία αργότερα έγινε σήµα κατατεθέν της αµερικανικής φολκ-ροκ σκηνής και συγκροτηµάτων όπως οι Byrds.

Η γνωριµία του µε τον Ραβί Σανκάρ δεν παρέµεινε στο επίπεδο της ανάγκης του να πειραµατιστεί µε άλλες θρησκείες. Εγινε επίσης αφετηρία για πειραµατισµούς και προσµείξεις ξένων ως τότε τεχνικών στην ποπ µουσική.

Κάτι άλλο που σπανίως αναφέρεται είναι η πορεία του Χάρισον στον χώρο του κινηµατογράφου, από τη θέση του παραγωγού. Η φιλία του µε τους Μόντι Πάιθον είχε αποτέλεσµα µια από τις καλύτερες ταινίες της κολεκτίβας, το «Ενας προφήτης, µα τι προφήτης», ενώ άλλα σηµαντικά φιλµ των οποίων επιµελήθηκε την παραγωγή µέσω της εταιρείας του Handmade Films ήταν η «Μόνα Λίζα» του Νιλ Τζόρνταν και οι «Τυχοδιώκτες της Σανγκάης» µε τη Μαντόνα.

Σταθµός στη ζωή του και αφορµή για να αλλάξει η γενικότερη φιλοσοφία του υπήρξε η δολοφονική επίθεση που δέχθηκε στη φάρµα του το 1999, σχεδόν 20 χρόνια µετά τη δολοφονία του Τζον Λένον: ένας εισβολέας τον µαχαίρωσε απανωτά, ενώ ελαφριά στο κεφάλι χτυπήθηκε και η Ολίβια.

Οταν ο Τζορτζ γνώρισε τον Τζον και τον Πολ

Ο Τζορτζ Χάρολντ Χάρισον, ο νεότερος από τους τέσσερις Μπιτλς, γεννήθηκε τον Φεβρουάριο του 1943. Η μητέρα του ήταν νοικοκυρά και ο πατέρας του οδηγός λεωφορείου. Το ενδιαφέρον του για την κιθάρα δεν άργησε να εμφανιστεί. Η μητέρα του θυμάται ότι έβρισκε ζωγραφιές από κιθάρες σε όλα του τα σχολικά γραπτά, γι’ αυτό και του αγόρασε μια μεταχειρισμένη, δίνοντας τρεις λίρες.

Οταν ο Τζον και ο Πολ του ζήτησαν να συμμετέχει στο πρώτο τους γκρουπ, τους Quarrymen, ο Τζορτζ ήταν μόλις 14 χρόνων. Επίσημα συνδέθηκε με τους υπόλοιπους Μπιτλς σε μια πρωτόλεια σύνθεση του γκρουπ, τους John and the Moondogs. H συνέχεια είναι γνωστή, όπως άλλωστε και η μετέπειτα σόλο καριέρα του. Το πρώτο άλμπουμ του, «All Things Must Pass», που θεωρείται κλασικό, υπήρξε η πρώτη μεγάλη επιτυχία ενός «Σκαθαριού» μετά τη διάλυση των Μπιτλς.

Η πιο γνωστή επιτυχία του τα τελευταία χρόνια ήταν η διασκευή στο τραγούδι του Ρούντι Κλαρκ «Got My Mind Set On You» από το άλμπουμ «Cloud Nine» του 1987.

Αρκετά επιτυχημένη αποδείχτηκε και η δημιουργία του σούπερ γκρουπ των Traveling Wilburys, με τη συνεργασία των Μπομπ Ντίλαν, Τομ Πέτι, Ρόι Ορμπισον και Τζεφ Λιν.

ΒΗΜΑgazino

 

Γράψτε την άποψή σας

δεν βρέθηκαν σχόλια επισκεπτών...

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Η Αλήθεια Newsletter

Κάντε κλικ εδώ για να εγγραφείτε στο newsletter μας

Τελευταία σχόλια

Μόνη χαμένη, η πόλη...
Xρήστης: Ανώνυμος*
@11.35 Εκτός του ότι έδειξες ότι δεν μένεις Φιλαδέλφεια , το κριτήριο ήθος για σένα αφορά μόνο τον Απ. Κοντό ! Η Δ.Γκουμα προφανώς είναι αν...

Μόνη χαμένη, η πόλη...
Xρήστης: Ανωνυμος
@11.35 Πραγματικά όταν έκρινες στις προηγούμενες εκλογές την Γαιτανα και μετά ειχες απορίες για την προσφορά του Αποστολακη κατάλαβα ότι αυτ...

Περισσότεροι από 2,2 εκατ. Έλληνες δεν καταφέρνουν να πληρώσουν φόρο 500 ευρώ
Xρήστης: ανώνυμος
Έχω πληροφορίες "από μέσα" που λένε, ότι αν μας ξαναψηφίσετε θα το λύσουμε και αυτό! Εξ' άλλου ότι έχουμε πει εμείς οι αριστεροί, το έχουμε ...

Μόνη χαμένη, η πόλη...
Xρήστης: ανώνυμος
@ Γ.Π. (20/02/2019 15:41) Κάτι δεν έχεις πιάσει από την καλή. Ο Βούρος δεν κατηγορείται γιατί είναι ανίκανος να μάθει τα της αυτοδιοίκησης. ...

Η Επαναστατική Κίνηση για το στέκι νεολαίας
Xρήστης: Κώστας
Προς επαναστατική κίνηση Μια χαρά αναπτύσσεις το σκεπτικό σου για τη λειτουργία που πρόκειται να έχει το στέκι και ποιοι θα το απαρτίζουν! Μ...

Η Επαναστατική Κίνηση για το στέκι νεολαίας
Xρήστης: GeorgeAEK
Εφόσον δεν υπάρχει καμιά υποκινούμενη αντιπαλότητα με την ΑΕΚ σαν αυτές που βιώσαμε στο πρόσφατο παρελθόν κανείς Αεκτζής δεν έχει πρόβλημα μ...

Μόνη χαμένη, η πόλη...
Xρήστης: Γ.Π.
Καλά εσείς ψηφίστε τους δεινόσαυρους που ήταν πάντα εδώ και έκαναν έναν απο τους πιο όμορφους Δήμους της Αθήνας βόθρο. Αλλά δεν πειράζει. Αρ...

Η Επαναστατική Κίνηση για το στέκι νεολαίας
Xρήστης: Επαναστατική Κίνηση Ν.Φ - Ν.Χ
Εν κατακλείδι: Καλοδεχούμενα όλα τα σχόλια, ακόμα και οι βρισιές. Εμείς απαντάμε υπομονετικά και καλώς κάνει ο διευθυντής του σάιτ που τα δη...

Η Επαναστατική Κίνηση για το στέκι νεολαίας
Xρήστης: Επαναστατική Κίνηση Ν.Φ - Ν.Χ
Αγαπητέ Μάξι Μιλιανός ®o V Εσπiέρος - 2ο σχόλιο Χαιρόμαστε που ανακαλύπτεις σε μας έστω "τελευταία", "κάποια πολιτική συνέπεια". Απαντώντας...

Η Επαναστατική Κίνηση για το στέκι νεολαίας
Xρήστης: Επαναστατική Κίνηση Ν.Φ - Ν.Χ
Αγαπητέ Μάξι Μιλιανός ®o V Εσπiέρος - 1ο σχόλιο Δεν καλλιεργούμε φυσικά, κοινοβουλευτικές αυταπάτες, αφού διαβάζεις το σάιτ μας μπορείς να δ...

Η Επαναστατική Κίνηση για το στέκι νεολαίας
Xρήστης: Επαναστατική Κίνηση Ν.Φ - Ν.Χ
Αγαπητέ φίλε "Το ρεζουμέ" φυσικά έχεις δικαίωμα στον (αβάσιμο) χλευασμό, ο οποίος με τη σειρά του δίνει δικαίωμα στο να χαρακτηριστεί ανάλογ...

Η Επαναστατική Κίνηση για το στέκι νεολαίας
Xρήστης: Επαναστατική Κίνηση Ν.Φ - Ν.Χ
Αγαπητέ Κώστας: Ανεξάρτητα από το τι εννοείς εσύ «παραμάγαζο» για την (σεβαστή από εμάς) πρωτοβουλία της Στρούγκας, από την αρχή έχουμε ξεκα...

Μόνη χαμένη, η πόλη...
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανιδης
@13.40 Δεν το είχα σκεφτεί αυτό. Άρα, να τον ψηφίσουμε, πάντα ήταν εδώ......

Μόνη χαμένη, η πόλη...
Xρήστης: ανώνυμος
@ Διαμαντής Σεϊτανιδης (20/02/2019 12:34) Έχεις άδικο, εδώ στη Φιλαδέλφεια πάντα πιάναμε τα κανάλια στα οποία έπαιζε ο Βούρος, πάντα παρών ή...

Μόνη χαμένη, η πόλη...
Xρήστης: Ανώνυμος
@ Διαμαντής Σεϊτανίδης. Εχεις απόλυτο δίκιο! Παρασύρθηκα από στοιχειώδη αστική ευγένεια....

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©