Άννα Συνοδινού

Δημοσιεύτηκε στις 07/01/2016 στην κατηγορία Γυναίκα  |  δεν υπάρχουν σχόλια

Έφυγε από τη ζωή πλήρης ημερών, σε ηλικία 89 ετών, η σπουδαία ηθοποιός Άννα Συνοδινού, έχοντας διαγράψει μία σημαντική πορεία στο θέατρο, που ξεπέρασε τα σύνορα της χώρας.

Η Άννα Συνοδινού κόσμησε με την παρουσία της τις θεατρικές σκηνές, αλλά και το ελληνικό Κοινοβούλιο, όπου εξελέγη για πρώτη φορά βουλευτής το 1974, με τη Νέα Δημοκρατία, ενώ διετέλεσε για ένα διάστημα υφυπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών.

Η κηδεία της θα γίνει τη Δευτέρα από το Α' Νεκροταφείο Αθηνών.

Ηθοποιός με σπάνιο μέταλλο φωνής, προσωπικότητα χαρισματική, γυναίκα με ισχυρή θέληση και πείσμα, η 'Αννα Συνοδινού τίμησε την τέχνη της όσο λίγοι. Η σπουδαία τραγωδός, υπηρέτησε με συνέπεια και ήθος το σανίδι σε μια καλλιτεχνική πορεία, που μετρά μόνο επιτυχίες και τιμητικές διακρίσεις.

Κυρίαρχη μιας τερατώδους τεχνικής, η 'Αννα Συνοδινού έπλαθε τους ρόλους της με αφοπλιστική ευχέρεια. Πίστευε στην αξία του ποιητικού θεάτρου και το υπηρέτησε με άξονα την ανάδειξη του λόγου. Διέπρεψε τόσο στο κλασικό όσο και στο σύγχρονο δραματολόγιο, ερμηνεύοντας ηρωίδες σε τραγωδίες, κωμωδίες και απειράριθμους χαρακτήρες σε δράματα και κωμωδίες Ελλήνων και ξένων συγγραφέων. Η ερμηνεία της στην «Αντιγόνη» με σκηνοθέτη τον Αλέξη Μινωτή (Επίδαυρος, 1956) την καθιέρωσε ως άξια ερμηνεύτρια τραγικών ηρωίδων. Η «'Αλκηστις» με σκηνοθέτη τον Τάκη Μουζενίδη (1963) και η«Ελένη» (1966) με σκηνοθέτη τον Γιώργο Θεοδοσιάδη, μαζί με τις εξαίσιες «Ιφιγένειές εν Αυλίδι» σε σκηνοθεσία Κώστα Μιχαηλίδη (1957 και 1958, 1961) υπήρξαν μεγάλες προσωπικές της επιτυχίες και την τοποθέτησαν στις πλέον εξέχουσες θέσεις των τραγωδών ηθοποιών του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου. Αλλά και η «Λυσιστράτη» της, η «Κλυταιμνήστρα», η «Τρισεύγενη», η «Γέρμα», η «Δεσποινίς Τζούλια», η «Δυσδαιμόνα» ανέδειξαν το εύρος του ταλέντου της.

Γεννημένη στο Λουτράκι στις 21 Νοεμβρίου του 1927, με καταγωγή από την Αμοργό, η Άννα Συνοδινού ήταν το όγδοο παιδί της οικογένειας. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και είχε δασκάλους τους Ροντήρη, Τερζάκη, Μελά, Καρθαίο, Μυράτ, Χορν, Κοτοπούλη κ.α.

Η πρώτη της θεατρική εμφάνιση πραγματοποιήθηκε στην τρίπρακτη κωμωδία «Τα παιδιά του Εδουάρδου», θίασος Κοτοπούλη με την Κυβέλη, τον Ιούνιο του 1950. Το καλοκαίρι του 1955 πρωτοεμφανίζεται στην Επίδαυρο, ενσαρκώνοντας την Πολυξένη στην «Εκάβη», δίπλα στους Κατίνα Παξινού, Θ.Κωτσόπουλο και Αλέξη Μινωτή. Αποχωρώντας από το Εθνικό Θέατρο (1956-1964) όπου πρωταγωνίστησε σε δεκάδες έργα του αρχαίου και νεώτερου κλασικού ρεπερτορίου, ιδρύει την «Ελληνική Σκηνή» (1965).

Υπήρξε ένα από τα ιδρυτικά μέλη του Θεάτρου του Εθνικού Κήπου (πρώην Βασιλικού Κήπου), καθώς και του Θεάτρου του Λυκαβηττού που για πολλά χρόνια υπήρξε θιασάρχης. Συνεργάστηκε με την «αφρόκρεμα» του θεάτρου (Ροντήρη, Κοτοπούλη, Κυβέλη, Παξινού, Μινωτή, Μυράτ, Μουζενίδη, Καλλέργη, Σολομό, Κωτσόπουλο κ.α.), ενώ είχε εκπροσωπήσει τη χώρα μας σε διάφορα Φεστιβάλ στο εξωτερικό με παραστάσεις αρχαίου δράματος.

Την περίοδο της δικτατορίας, 1967-1972, διακόπτει, διαμαρτυρόμενη, τις θεατρικές της δραστηριότητες και μετέχει στην Αντίσταση. Κατασχέθηκαν το θέατρό της στον Λυκαβηττό και το διαβατήριό της, ματαιώνοντας έτσι περιοδεία στο εξωτερικό. Κατά το διάστημα αυτό εργάστηκε ως δακτυλογράφος στην εισαγωγική-εξαγωγική εταιρεία του συζύγου της, Γιώργου Μαρινάκη. Μετά από πεντάχρονη απουσία (1967-1972) επιστρέφει στο χώρο του θεάτρου με το ίδιο έργο με το οποίο εγκατέλειψε τη σκηνή: την «Ηλέκτρα» με τον Αλέκο Αλεξανδράκη στο ρόλο του Ορέστη. Από το 1971 έως το 1986 συνεργάζεται κυρίως με το Εθνικό Θέατρο, ωστόσο από το 1974 τα πολιτικά της καθήκοντα την υποχρέωσαν να απέχει κατά διαστήματα από τη σκηνή.

Το 1974 εξελέγη βουλευτής Α' Αθήνας με τη Νέα Δημοκρατία. Διετέλεσε υφυπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών (1977-1981) και δημοτική σύμβουλος Αθηναίων το 1987-1989 με τον συνδυασμό «Νέα Εποχή» του Μιλτιάδη Έβερτ. Από την κοινοβουλευτική έπαλξη διέπρεψε σε προτάσεις και έργα νομοθετικού περιεχομένου για την προστασία των γερόντων, της μητρότητας, των παιδιών και ατόμων με ειδικές ανάγκες. Στον καλλιτεχνικό τομέα εισήγαγε τα μαθήματα καλλιτεχνικής παιδείας στη Μέση Εκπαίδευση, πρότεινε την ένταξη των ηθοποιών στο ΙΚΑ, την ίδρυση της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, την καλύτερη λειτουργία των μουσικών ιδρυμάτων κ.ά. Τον Μάρτιο του 1990 παραιτήθηκε του βουλευτικού της αξιώματος κατά την διαδικασία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας και έκτοτε δεν ξαναασχολήθηκε με την πολιτική.

Στην ερώτηση «αν της λείπει η πολιτική», σε συνέντευξη που παραχώρησε το 2007 στην εφημερίδα « Καθημερινή », είχε απαντήσει: «Σκέφτομαι και λειτουργώ πολιτικά. Κάθε τι που κάνω είναι πολιτική πράξη. Και οι παραστάσεις που δίνω για την πολιτιστική επιμόρφωση των εφήβων , πολιτική πράξη δεν είναι; Τα παιδιά είναι το ωραιότερο κοινό του κόσμου. Οι μεγάλοι λειτουργούν κατόπιν κριτικής, ενώ τα παιδιά βάσει ενστίκτου». Ενώ για το ποιοι είναι οι ήρωες σήμερα, είχε δηλώσει :«Καμία εποχή δεν έμεινε γυμνή από ήρωες. Είμαστε σε μία μεταβατική περίοδο. Νέοι ήρωες θα δημιουργηθούν αναγκαστικά. Ξέρετε τι έχει σημασία σήμερα; Να βλέπουν οι νέοι πόσο σημαντικό είναι οι άνθρωποι να κρατάνε το λόγο της τιμής τους. Για να υπάρχουν προοπτικές».

Η Άννα Συνοδινού τιμήθηκε δύο φορές με το θεατρικό έπαθλο Κοτοπούλη, με το Σταυρό Ευποιίας Ελλάδος, με το παράσημο του Ιππότη του Ντάνεμπρο της Δανίας, του Ιππότη της Ιταλικής Λεγεώνας, με το μετάλλιο της Πόλεως των Αθηναίων, με το Έπαθλο Πιραντέλλο καθώς και με το παράσημο του Κέδρου του Λιβάνου.

Δίδαξε στις Σχολές του Εθνικού Θεάτρου, του Πέλου Κατσέλη και στην Καλλιτεχνική Εταιρεία Αθηνών. Έλαβε μέρος σε ξένες και ελληνικές ταινίες («Δολάρια και όνειρα», «Θανασάκης ο πολιτευόμενος», «Ο άνθρωπος του τρένου», «Ο Λέων της Σπάρτης») και σειρές («Οι φρουροί της Αχαϊας»), καθώς και σε θεατρικές παραγωγές τηλεόρασης και ραδιοφώνου. Αρθρογράφησε σε εφημερίδες και στο περιοδικό Πολιτικά θέματα. Από το 2004 δίδαξε αρχαίο δράμα στο Ωδείο Αθηνών. Το 1998 εκδόθηκε το αυτοβιογραφικό χρονικό της «Πρόσωπα καί Προσωπεία», και το 1999 το «Αίνος στους 'Αξιους» . Από τις τελευταίες της εμφανίσεις σε Ηρώδειο και Επίδαυρο ήταν οι «Ευμενίδες» (2004).

Το 1956 παντρεύτηκε με τον παλαίμαχο πρωταθλητή του τριπλούν Γιώργο Μαρινάκη, συνοδοιπόρο της έως το θάνατό του το 2009. Είχε μία κόρη από τον πρώτο γάμο του συζύγου της. Έζησε μία λιτή και ουσιαστική ζωή. Δικά της παιδιά δεν απέκτησε ποτέ, και στο παρελθόν, είχε δηλώσει:

«Τίποτα δεν μου λείπει. Η επίδειξη είναι σημείο αδυναμίας. Εγώ είχα τη δύναμη άνωθεν να είμαι με έναν άντρα που λάτρεψα και με λάτρεψε, είχα την υγεία μου- ένας καρκίνος ευτυχώς πέρασε- είχα την κοινωνία που επίσης με λάτρεψε. Έκανα πολλές θυσίες. Έχασα τρία παιδιά στις αρένες της Επιδαύρου και της σκηνής. Πέρασα πολλά, αλλά ήταν μέσα στα καθήκοντά μου».

Γράψτε την άποψή σας

δεν βρέθηκαν σχόλια επισκεπτών...

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Δημοφιλέστερα άρθρα

Διαλύεται η συμμαχία- Φρανκενστάιν: Ανεμομαζώματα, διαβολοσκορπίσματα

Ο ίδιος Γρετζελιάς, μια ζωή...

Ξηλώνεται το πουλόβερ - Παραιτήθηκε ο Λέκκας από τη διοίκηση του δήμου

Δέκα ψέματα του Γιάννη Βούρου σε μια μόνο ανακοίνωση

Έχει χάσει τελείως τη μπάλα: Υπογράφει αποφάσεις και μόνος του τις παίρνει πίσω

«Βαβέλ» η διοίκηση:«Σύγκρουση» Κωνσταντινίδη-Κουτσάκη - Άγνοια για το πετρέλαιο σε σχολεία

Μια ανοικτή επιστολή που άλλα ήθελε να πει, κι άλλα λέει...

Σε «Γήπεδο Απόστολος Κόντος» μετονομάζεται το κλειστό γήπεδο της ΦΕΑ

Ξανά Μαζί: Ολομέλεια αλλά... μόνο με τους κολλητούς

Απίστευτο: Έκαψαν αυτοκίνητο επί της λεωφόρου Δεκελείας

Μπόχα, βγαλμένη από τον Βούρκο

Καρακαλτάκες...

Τρεις λαλούν και δυο χορεύουν στη διοίκηση Βούρου- Μέσα ο Γρετζελιάς, έξω η Παπακώστα

Η χαμένη τιμή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και η απορημένη κοινωνία

Η «Δύναμη Πολιτών» επιτίθεται στη διοίκηση του δήμου

Η Αλήθεια Newsletter

Κάντε κλικ εδώ για να εγγραφείτε στο newsletter μας

Τελευταία σχόλια

Μπόχα, βγαλμένη από τον Βούρκο
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@18.02 Κόψε τα ληγμένα που σε ποτίζουν εκεί που συχνάζεις. Όταν εγώ μόνος μου αποκάλυπτα τον Βασιλόπουλο, εσένα σου άλλαζαν πάνες. Πού ήσου...

Μπόχα, βγαλμένη από τον Βούρκο
Xρήστης: Κώστας
Φερέφωνο του ΑΒ έχεις γίνει!! Στις επόμενες εκλογές σε βλέπω στο πλευρό του για άλλη μια φορά!! Το αποτέλεσμα το ξέρουμε ήδη μόνο που θα σ...

Πολύς κόσμος στην «γαλάζια» βασιλόπιτα
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@15.29 Ποιος καλέ, ο πρασινοφρουρός; ...

Πολύς κόσμος στην «γαλάζια» βασιλόπιτα
Xρήστης: Ανώνυμος
Προσχώρησε στη ΝΔ ο Βούρος ; Άντε παιδιά να ζήσουμε να τη θυμόμαστε τη τοπική....

Από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη ή αλλιώς από το νεποτισμό στην «αξιοκρατία» των ημετέρων
Xρήστης: Non paper???
@Ποιο έγγραφο; (19/02/2020 15:35) Το θέμα εσείς το εντοπίζετε στο τι είδους ήταν το έγγραφο που κουνούσε ο Γρετζελιάς στο δημοτικό συμβούλι...

Μπόχα, βγαλμένη από τον Βούρκο
Xρήστης: "Γερακίνα"
Τό άρθρο σας κε. Σεϊτανίδη "τσακίζει" κόκκαλα που λέει και ο λαός μας !!! Κατά τη γνώμη μου όμως δεν φθάνει να αποσύρουν τη στήριξη τους, Δη...

Μπόχα, βγαλμένη από τον Βούρκο
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@6.53 Στοιχειώδης υποχρέωση σου είναι να πεις τι ακριβώς από όσα γράφω πιο πάνω, συνιστά αυτό που λες "λάσπη". Αλλά δεν το κάνεις- πετάς εσ...

Μπόχα, βγαλμένη από τον Βούρκο
Xρήστης: Κατοικος
Περιεργο οι δημοτες που συνανταμε στη πολη αλλα μας λενε και ειδικα για την καθαριοτητα.Ξεβρωμισε η πολη μας λενε απο την παρεα του Ρουλη κα...

Δανειστική βιβλιοθήκη ετοιμάζει ένα δημοτικό σχολείο στην Κάλυμνο - Εδώ, «ΑΕΚ ή φάπα»
Xρήστης: ΘΗΡΑΜΕΝΗΣ
@είσαι γκρινιάρης Δεν μου φάνηκες για σαβουρογράφος και δεν με πείραξε η αναφορά σε μια κριτική βιβλίου αλλά το «δεν είναι απαραίτητα καλό ...

Μπόχα, βγαλμένη από τον Βούρκο
Xρήστης: τα παραλέτε
Η πιο μεγάλη ξεφτίλα θα είναι, αν αποδειχτεί ότι η δημαρχία Βούρου είναι χειρότερη από την αντίστοιχη της Γαϊτανά. Πριν μερικά χρόνια φαντ...

Μια ανοικτή επιστολή που άλλα ήθελε να πει, κι άλλα λέει...
Xρήστης: ΚΑΤΟΙΚΟΣ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟΥ
Χθες ο κύριος Γρετζελιάς είχε στα χέρια του μια λίστα που είχε ονόματα δημοτικών συμβούλων που ήταν να βολευτούν στο πρόγραμμα ΕΣΤΙΑ. Έχει τ...

Από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη ή αλλιώς από το νεποτισμό στην «αξιοκρατία» των ημετέρων
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
@16.13 Όλα αυτά- ΟΛΑ, χωρίς εξαίρεση- τα έχει γράψει Η Αλήθεια όταν έγιναν. Η συνεχής επίκληση του παρελθόντος αξίζει, όταν δεν γίνεται εμπ...

Από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη ή αλλιώς από το νεποτισμό στην «αξιοκρατία» των ημετέρων
Xρήστης: Hooligan της ΑΕΚ
Επίσης γιατί δεν μας λέτε για τις αναθέσεις των έργων επί δημαρχίας του ακατανόμαστου; Γιατί δεν μας λέτε για τις ενοικιάσεις σπιτιών (που ...

Από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη ή αλλιώς από το νεποτισμό στην «αξιοκρατία» των ημετέρων
Xρήστης: Ποιο έγγραφο;
Κύριε Τσορβα, λέτε να κατατεθεί κάποιο έγγραφο του Γρετζελια στα πρακτικά. Ξέρετε εάν έχει υπογραφή από κάποιον ή όχι; Εάν δεν έχει τότε πρ...

Από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη ή αλλιώς από το νεποτισμό στην «αξιοκρατία» των ημετέρων
Xρήστης: Αιδώς Αργείοι
Αυτό που πραγματικά σοκάρει είναι το πλήθος των παρατρεχάμενων που απαιτούν με ιδιαίτερη ένταση και απροκάλυπτα αυτά που τους είχαν (όπως λέ...

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©