Άννα Συνοδινού

Δημοσιεύτηκε στις 07/01/2016 στην κατηγορία Γυναίκα  |  δεν υπάρχουν σχόλια

Έφυγε από τη ζωή πλήρης ημερών, σε ηλικία 89 ετών, η σπουδαία ηθοποιός Άννα Συνοδινού, έχοντας διαγράψει μία σημαντική πορεία στο θέατρο, που ξεπέρασε τα σύνορα της χώρας.

Η Άννα Συνοδινού κόσμησε με την παρουσία της τις θεατρικές σκηνές, αλλά και το ελληνικό Κοινοβούλιο, όπου εξελέγη για πρώτη φορά βουλευτής το 1974, με τη Νέα Δημοκρατία, ενώ διετέλεσε για ένα διάστημα υφυπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών.

Η κηδεία της θα γίνει τη Δευτέρα από το Α' Νεκροταφείο Αθηνών.

Ηθοποιός με σπάνιο μέταλλο φωνής, προσωπικότητα χαρισματική, γυναίκα με ισχυρή θέληση και πείσμα, η 'Αννα Συνοδινού τίμησε την τέχνη της όσο λίγοι. Η σπουδαία τραγωδός, υπηρέτησε με συνέπεια και ήθος το σανίδι σε μια καλλιτεχνική πορεία, που μετρά μόνο επιτυχίες και τιμητικές διακρίσεις.

Κυρίαρχη μιας τερατώδους τεχνικής, η 'Αννα Συνοδινού έπλαθε τους ρόλους της με αφοπλιστική ευχέρεια. Πίστευε στην αξία του ποιητικού θεάτρου και το υπηρέτησε με άξονα την ανάδειξη του λόγου. Διέπρεψε τόσο στο κλασικό όσο και στο σύγχρονο δραματολόγιο, ερμηνεύοντας ηρωίδες σε τραγωδίες, κωμωδίες και απειράριθμους χαρακτήρες σε δράματα και κωμωδίες Ελλήνων και ξένων συγγραφέων. Η ερμηνεία της στην «Αντιγόνη» με σκηνοθέτη τον Αλέξη Μινωτή (Επίδαυρος, 1956) την καθιέρωσε ως άξια ερμηνεύτρια τραγικών ηρωίδων. Η «'Αλκηστις» με σκηνοθέτη τον Τάκη Μουζενίδη (1963) και η«Ελένη» (1966) με σκηνοθέτη τον Γιώργο Θεοδοσιάδη, μαζί με τις εξαίσιες «Ιφιγένειές εν Αυλίδι» σε σκηνοθεσία Κώστα Μιχαηλίδη (1957 και 1958, 1961) υπήρξαν μεγάλες προσωπικές της επιτυχίες και την τοποθέτησαν στις πλέον εξέχουσες θέσεις των τραγωδών ηθοποιών του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου. Αλλά και η «Λυσιστράτη» της, η «Κλυταιμνήστρα», η «Τρισεύγενη», η «Γέρμα», η «Δεσποινίς Τζούλια», η «Δυσδαιμόνα» ανέδειξαν το εύρος του ταλέντου της.

Γεννημένη στο Λουτράκι στις 21 Νοεμβρίου του 1927, με καταγωγή από την Αμοργό, η Άννα Συνοδινού ήταν το όγδοο παιδί της οικογένειας. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και είχε δασκάλους τους Ροντήρη, Τερζάκη, Μελά, Καρθαίο, Μυράτ, Χορν, Κοτοπούλη κ.α.

Η πρώτη της θεατρική εμφάνιση πραγματοποιήθηκε στην τρίπρακτη κωμωδία «Τα παιδιά του Εδουάρδου», θίασος Κοτοπούλη με την Κυβέλη, τον Ιούνιο του 1950. Το καλοκαίρι του 1955 πρωτοεμφανίζεται στην Επίδαυρο, ενσαρκώνοντας την Πολυξένη στην «Εκάβη», δίπλα στους Κατίνα Παξινού, Θ.Κωτσόπουλο και Αλέξη Μινωτή. Αποχωρώντας από το Εθνικό Θέατρο (1956-1964) όπου πρωταγωνίστησε σε δεκάδες έργα του αρχαίου και νεώτερου κλασικού ρεπερτορίου, ιδρύει την «Ελληνική Σκηνή» (1965).

Υπήρξε ένα από τα ιδρυτικά μέλη του Θεάτρου του Εθνικού Κήπου (πρώην Βασιλικού Κήπου), καθώς και του Θεάτρου του Λυκαβηττού που για πολλά χρόνια υπήρξε θιασάρχης. Συνεργάστηκε με την «αφρόκρεμα» του θεάτρου (Ροντήρη, Κοτοπούλη, Κυβέλη, Παξινού, Μινωτή, Μυράτ, Μουζενίδη, Καλλέργη, Σολομό, Κωτσόπουλο κ.α.), ενώ είχε εκπροσωπήσει τη χώρα μας σε διάφορα Φεστιβάλ στο εξωτερικό με παραστάσεις αρχαίου δράματος.

Την περίοδο της δικτατορίας, 1967-1972, διακόπτει, διαμαρτυρόμενη, τις θεατρικές της δραστηριότητες και μετέχει στην Αντίσταση. Κατασχέθηκαν το θέατρό της στον Λυκαβηττό και το διαβατήριό της, ματαιώνοντας έτσι περιοδεία στο εξωτερικό. Κατά το διάστημα αυτό εργάστηκε ως δακτυλογράφος στην εισαγωγική-εξαγωγική εταιρεία του συζύγου της, Γιώργου Μαρινάκη. Μετά από πεντάχρονη απουσία (1967-1972) επιστρέφει στο χώρο του θεάτρου με το ίδιο έργο με το οποίο εγκατέλειψε τη σκηνή: την «Ηλέκτρα» με τον Αλέκο Αλεξανδράκη στο ρόλο του Ορέστη. Από το 1971 έως το 1986 συνεργάζεται κυρίως με το Εθνικό Θέατρο, ωστόσο από το 1974 τα πολιτικά της καθήκοντα την υποχρέωσαν να απέχει κατά διαστήματα από τη σκηνή.

Το 1974 εξελέγη βουλευτής Α' Αθήνας με τη Νέα Δημοκρατία. Διετέλεσε υφυπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών (1977-1981) και δημοτική σύμβουλος Αθηναίων το 1987-1989 με τον συνδυασμό «Νέα Εποχή» του Μιλτιάδη Έβερτ. Από την κοινοβουλευτική έπαλξη διέπρεψε σε προτάσεις και έργα νομοθετικού περιεχομένου για την προστασία των γερόντων, της μητρότητας, των παιδιών και ατόμων με ειδικές ανάγκες. Στον καλλιτεχνικό τομέα εισήγαγε τα μαθήματα καλλιτεχνικής παιδείας στη Μέση Εκπαίδευση, πρότεινε την ένταξη των ηθοποιών στο ΙΚΑ, την ίδρυση της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, την καλύτερη λειτουργία των μουσικών ιδρυμάτων κ.ά. Τον Μάρτιο του 1990 παραιτήθηκε του βουλευτικού της αξιώματος κατά την διαδικασία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας και έκτοτε δεν ξαναασχολήθηκε με την πολιτική.

Στην ερώτηση «αν της λείπει η πολιτική», σε συνέντευξη που παραχώρησε το 2007 στην εφημερίδα « Καθημερινή », είχε απαντήσει: «Σκέφτομαι και λειτουργώ πολιτικά. Κάθε τι που κάνω είναι πολιτική πράξη. Και οι παραστάσεις που δίνω για την πολιτιστική επιμόρφωση των εφήβων , πολιτική πράξη δεν είναι; Τα παιδιά είναι το ωραιότερο κοινό του κόσμου. Οι μεγάλοι λειτουργούν κατόπιν κριτικής, ενώ τα παιδιά βάσει ενστίκτου». Ενώ για το ποιοι είναι οι ήρωες σήμερα, είχε δηλώσει :«Καμία εποχή δεν έμεινε γυμνή από ήρωες. Είμαστε σε μία μεταβατική περίοδο. Νέοι ήρωες θα δημιουργηθούν αναγκαστικά. Ξέρετε τι έχει σημασία σήμερα; Να βλέπουν οι νέοι πόσο σημαντικό είναι οι άνθρωποι να κρατάνε το λόγο της τιμής τους. Για να υπάρχουν προοπτικές».

Η Άννα Συνοδινού τιμήθηκε δύο φορές με το θεατρικό έπαθλο Κοτοπούλη, με το Σταυρό Ευποιίας Ελλάδος, με το παράσημο του Ιππότη του Ντάνεμπρο της Δανίας, του Ιππότη της Ιταλικής Λεγεώνας, με το μετάλλιο της Πόλεως των Αθηναίων, με το Έπαθλο Πιραντέλλο καθώς και με το παράσημο του Κέδρου του Λιβάνου.

Δίδαξε στις Σχολές του Εθνικού Θεάτρου, του Πέλου Κατσέλη και στην Καλλιτεχνική Εταιρεία Αθηνών. Έλαβε μέρος σε ξένες και ελληνικές ταινίες («Δολάρια και όνειρα», «Θανασάκης ο πολιτευόμενος», «Ο άνθρωπος του τρένου», «Ο Λέων της Σπάρτης») και σειρές («Οι φρουροί της Αχαϊας»), καθώς και σε θεατρικές παραγωγές τηλεόρασης και ραδιοφώνου. Αρθρογράφησε σε εφημερίδες και στο περιοδικό Πολιτικά θέματα. Από το 2004 δίδαξε αρχαίο δράμα στο Ωδείο Αθηνών. Το 1998 εκδόθηκε το αυτοβιογραφικό χρονικό της «Πρόσωπα καί Προσωπεία», και το 1999 το «Αίνος στους 'Αξιους» . Από τις τελευταίες της εμφανίσεις σε Ηρώδειο και Επίδαυρο ήταν οι «Ευμενίδες» (2004).

Το 1956 παντρεύτηκε με τον παλαίμαχο πρωταθλητή του τριπλούν Γιώργο Μαρινάκη, συνοδοιπόρο της έως το θάνατό του το 2009. Είχε μία κόρη από τον πρώτο γάμο του συζύγου της. Έζησε μία λιτή και ουσιαστική ζωή. Δικά της παιδιά δεν απέκτησε ποτέ, και στο παρελθόν, είχε δηλώσει:

«Τίποτα δεν μου λείπει. Η επίδειξη είναι σημείο αδυναμίας. Εγώ είχα τη δύναμη άνωθεν να είμαι με έναν άντρα που λάτρεψα και με λάτρεψε, είχα την υγεία μου- ένας καρκίνος ευτυχώς πέρασε- είχα την κοινωνία που επίσης με λάτρεψε. Έκανα πολλές θυσίες. Έχασα τρία παιδιά στις αρένες της Επιδαύρου και της σκηνής. Πέρασα πολλά, αλλά ήταν μέσα στα καθήκοντά μου».

Γράψτε την άποψή σας

δεν βρέθηκαν σχόλια επισκεπτών...

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Ροή ειδήσεων

Την Τετάρτη η πρώτη εκδήλωση της «Ανέμης»

Δεν έχεις πάρει ακόμα διαρκείας του Ιωνικού;

Ομιλητής σε Διεθνές Συνέδριο στην Ιταλία με θέμα την ειρήνη, ο Μητροπολίτης κ.κ. Γαβριήλ

Όταν λέμε απλή αναλογική στους δήμους...

Κι άλλη νίκη για το αντρικό τμήμα της ΦΕΑ

Δημοτικό Στέκι Νεολαίας ζητεί η «Επαναστατική Κίνηση»

Με τον Α.Ο. Αχαγιά παίζει την Κυριακή ο Ιωνικός

Είκοσι χιλιάδες ευρώ για εκτυπώσεις; Δώστε ΟΛΑ τα τιμολόγια στη δημοσιότητα ΤΩΡΑ!

Στη διασπάθιση του δημοσίου χρήματος, απαντούν με λάσπη

Σπίτια προς ενοικίαση για πρόσφυγες αναζητεί ο δήμος

Την Παρασκευή, 26 Οκτωβρίου το πρώτο blitz της περιόδου από τον ΣΟΝΦ

Άλλες 10.000 ευρώ δίνει ο Βασιλόπουλος σε σεμινάρια που συντονίζει η κουμπάρα του

Γέμισε με ροζ φύλλα η ΦΕΑ!

Σκέψεις του Μανώλη Διαγουμά για μια βιώσιμη πόλη

Εκδήλωση για τον Τσε έκανε η «Επαναστατική Κίνηση»

Δημοφιλέστερα άρθρα

Άλλες 10.000 ευρώ δίνει ο Βασιλόπουλος σε σεμινάρια που συντονίζει η κουμπάρα του

Στον εκφασισμό του δημόσιου διαλόγου επενδύουν οι υποτακτικοί του δημάρχου στο διαδίκτυο

Δρώμενο και ΟΑΣΗ, ανακοινώνουν νέες δραστηριότητες για ενήλικες και παιδιά

Δεν σας μύρισαν δημοτικές εκλογές;

Η διοίκηση του δήμου οφείλει μια συγνώμη...

Εκδήλωση για τον Τσε έκανε η «Επαναστατική Κίνηση»

Ο δήμος κάνει συναυλία στη λίμνη για το άλσος, και δίπλα τα δέντρα ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ (video)

Απουσίες στα μητρώα σημειώνουμε, ένας- ένας το διαλάμε κι αραιώνουμε

Είκοσι χιλιάδες ευρώ για εκτυπώσεις; Δώστε ΟΛΑ τα τιμολόγια στη δημοσιότητα ΤΩΡΑ!

Χωρίς ρεύμα από χθες περιοχές στη βόρεια Φιλαδέλφεια- Δεν απαντά στις κλήσεις η ΔΕΗ

Δημοτικό Στέκι Νεολαίας ζητεί η «Επαναστατική Κίνηση»

Ξέφραγο αμπέλι τα σχολεία της πόλης, απλός θεατής των καταστροφών ο Βασιλόπουλος

Τι σχεδιάζει η «Πολιτιστική Αναγέννηση»

Σκέψεις του Μανώλη Διαγουμά για μια βιώσιμη πόλη

Στη διασπάθιση του δημοσίου χρήματος, απαντούν με λάσπη

Η Αλήθεια Newsletter

Κάντε κλικ εδώ για να εγγραφείτε στο newsletter μας

Τελευταία σχόλια

Δημοτικό Στέκι Νεολαίας ζητεί η «Επαναστατική Κίνηση»
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανίδης
Συγνώμη, η ΑΕΚ με το δημοτικό στέκι νεολαίας τι σχέση έχουν; Δεν είπαμε αυτοσυγκράτηση στα σχόλια και θεματολογία ανάλογη της ανάρτησης; Για...

Δημοτικό Στέκι Νεολαίας ζητεί η «Επαναστατική Κίνηση»
Xρήστης: Κώστας
@ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ (20/10/2018 19:05) Γαύρε χρηματοδοτούμενε ο Πλατέλλας με τον Αραβίδη σε ψάχνουν... Άσε την ΑΕΚΑΡΑ και ασχολήσου με ...

Δημοτικό Στέκι Νεολαίας ζητεί η «Επαναστατική Κίνηση»
Xρήστης: @ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ (20/10/2018 19:05)
Ασχολήσου με την εγκληματική σου οργάνωση κόκκινη αμοιβάδα και όχι με την ΑΕΚΑΡΑ, Τιμή μας να μας παίρνουν τα πρωταθλήματα οι γαύροι βορρά κ...

Δημοτικό Στέκι Νεολαίας ζητεί η «Επαναστατική Κίνηση»
Xρήστης: Εφς
@ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Τρικυμία εν κρανίω. Όλα στο μίξερ. Έχουν κάποια σχέση αυτά που γράφεις με το θέμα; Νομίζεις ότι είσαι καλυτερος από ...

Όταν λέμε απλή αναλογική στους δήμους...
Xρήστης: Ανώνυμος..
@ανώνυμος Αυτό κατέστρεψε τη πόλη το 2014 κι εκλέχτηκε τελικά ένα ανεπάγγελτο εμμονικό και ιδεοληπτικό άτομο που δεν μπόρεσε να συσπειρώσει...

Δημοτικό Στέκι Νεολαίας ζητεί η «Επαναστατική Κίνηση»
Xρήστης: Anonymous
@19:05 Γαύρε δεν πείθεις ούτε τον ίδιο σου τον εαυτό πλέον. Στο βοθρολιμανο σου και γρήγορα! ...

Δημοτικό Στέκι Νεολαίας ζητεί η «Επαναστατική Κίνηση»
Xρήστης: @ Κωστάκη ή όπως αλλιώς σε λένε
Είχα μια ελπίδα ότι αν μη τι άλλο θα μπορούσες να σκεφτείς στοιχειωδώς. Μάταια, όπως αποδεικνύεται. Δυστυχώς για 'σένα έχεις διακόψει κάθε σ...

Δεν έχεις πάρει ακόμα διαρκείας του Ιωνικού;
Xρήστης: Ανώνυμος
Πρωτότυπο κείμενο για τη διαφήμιση των εισιτηρίων διαρκείας του ΙΩΝΙΚΟΥ Α.Σ. Μόνο που δεν γράφει πουθενά και πόσο κοστίζουν....

Όταν λέμε απλή αναλογική στους δήμους...
Xρήστης: ανώνυμος
Αυτά, ας τα έχουν υπόψη τους αυτοί που αρκούνται, απλά και μόνο, να μπουν στο δημοτικό συμβούλιο. Η ισχύς εν τη ενώσει, παιδιά! ...

Είκοσι χιλιάδες ευρώ για εκτυπώσεις; Δώστε ΟΛΑ τα τιμολόγια στη δημοσιότητα ΤΩΡΑ!
Xρήστης: Ποτέμκιν
@Ανωνυμος (20/10/2018 07:49) Μπορεί να μη σ αρέσει το χιούμορ μου. Σεβαστό. Αλλά τον αντικομμουνισμό που τον είδες; Είναι κάνα ιερό τοτέμ το...

Δημοτικό Στέκι Νεολαίας ζητεί η «Επαναστατική Κίνηση»
Xρήστης: ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
(ΕΠΟ) Μου αρέσει που ήταν κάποιοι σίγουροι ότι θα γίνει δεκτή η έφεση, επειδή ο δικαστής είπε ότι η απόφαση θα βγει πρωί. Τώρα προσφυγή στο...

Δημοτικό Στέκι Νεολαίας ζητεί η «Επαναστατική Κίνηση»
Xρήστης: Κώστας
@ 00:24 Έφαγες την τάπα Φασιστόμουτρο του Περισσού περί ναζί και τώρα μας το γύρισες στον πολιτισμό και στις τέχνες; Ποια γκάφα να διασκεδάσ...

Είκοσι χιλιάδες ευρώ για εκτυπώσεις; Δώστε ΟΛΑ τα τιμολόγια στη δημοσιότητα ΤΩΡΑ!
Xρήστης: Ανωνυμος
@12.14 Μόσχα..... θωρηκτό Ποτέμκιν! Ακόμα και σε μια σωστή κριτική βγάζεις τα αντικομμουνιστικά σου ένστικτα με αποτέλεσμα να μην σε παίρνει...

Δημοτικό Στέκι Νεολαίας ζητεί η «Επαναστατική Κίνηση»
Xρήστης: @ Κωστάκη ή όπως αλλιώς σε λένε
, μόλις στις 18/10/2018 και ώρα 14:29, κάνοντας τρόπως του λέγειν χιουμοράκι επιπέδου Σεφερλή, είπες "Στην πόρτα μαζί με το σφυροδρέπανο βάλ...

Δημοτικό Στέκι Νεολαίας ζητεί η «Επαναστατική Κίνηση»
Xρήστης: Κώστας
Στα στέκια, στις καταλήψεις, στις πορείες και σε κάθε αγώνα γενικότερα μετέχουν πάρα πολλοί ΑΕΚτζήδες, πάρα πολλά δικά μας παιδιά! Όποιος ασ...

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©