Σάββατο πρωί με Τέλεμαν (video)

Δημοσιεύτηκε στις 17/10/2015 στην κατηγορία Μουσική  |  δεν υπάρχουν σχόλια

Σάββατο πρωί, μέσα Οκτωβρίου, η "Αλήθεια" σε τρεις ημέρες φοράει τα καλά της κι έτσι, επανερχόμαστε στην αγαπημένη συνήθεια των πρωινών του Σαββάτου και της Κυριακής: Τα επιλεγμένα κομμάτια κλασικής μουσικής. Για πρώτο πιάτο, αποφασίσαμε να σας προσφέρουμε έναν όχι και τόσο γνωστό μουσικό, τον Γκέοργκ Φίλιπ Τέλεμαν. Ακολουθούν τα έργα του για όμποε και η περιγραφή της ζωής του. Ελπίζουμε να σας αρέσουν και τα δυο.

 

Καλημέρα σας, καλό σαββατοκύριακο

 

 

Ο Γκέοργκ Φίλιπ Τέλεμαν γεννήθηκε στο Μαγδεμβούργο της Γερμανίας στις 14 Μαρτίου του 1681. Ήταν μέλος μιας οικογένειας με μακρά και ισχυρή παράδοση στα εκκλησιαστικά επαγγέλματα.


Η μητέρα του Μαρία ήταν κόρη ενός προτεστάντη πάστορα και ο πατέρας του που δίδασκε σε σχολείο, μετά τη γέννηση του Γκέοργκ έγινε ιερέας.
Και οι δύο γονείς θεώρησαν δεδομένο ότι ο γιος τους θα ακολουθούσε την οικογενειακή παράδοση στα εκκλησιαστικά επαγγέλματα και άρχισαν να τον εκπαιδεύουν ανάλογα. Όταν το 1685 ο πατέρας του πέθανε, η Μαρία Τέλεμαν αγωνίστηκε μόνη για να αναθρέψει τον Γκέοργκ και τον αδελφό του.


Στην πραγματικότητα ο Γκέοργκ ήταν αυτοδίδακτος. Στα δέκα του χρόνια ωστόσο έπαιζε φλάουτο, βιολί, πιάνο και τσίτερ. Την ίδια εποχή άρχιζε να δοκιμάζει τις ικανότητές του στη σύνθεση. Στα δώδεκα είχε ήδη αρκετή αυτοπεποίθηση, ώστε να επιχειρήσει τη σύνθεση της πρώτης του όπερας, Ζίγκιζμουντ.


Η μητέρα του όμως θεωρούσε ότι ο γιος της ξόδευε πολύ χρόνο για τη μουσική σε βάρος άλλων μαθημάτων. Φοβόταν πως τον περίμενε ένα αβέβαιο μέλλον, μην έχοντας κάποιο οικογενειακό εισόδημα, ούτε πατρική υποστήριξη σε περίπτωση που τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά.

Δραστικά μέτρα
Έτσι κατέφυγε σε δυναμικές λύσεις. Απομάκρυνε όλα τα μουσικά όργανα του Γκέοργκ και στη συνέχεια το 1693 έστειλε τον αναστατωμένο δωδεκάχρονο σε ένα σχολείο στο μακρινό Τσέλερφελντ. Ο ίδιος ο διευθυντής του σχολείου ανέλαβε την υποχρέωση να προσέχει τον Γκέοργκ, ώστε να μην κατασπαταλά τον χρόνο του σε άχρηστες συνθέσεις. Όμως, κατά ειρωνεία της τύχης, ο διευθυντής γρήγορα ανακάλυψε το απαράμιλλο ταλέντο του αγοριού και το ενθάρρυνε. Ο Γκέοργκ ανταποκρίθηκε αφιερώνοντας τις πρώιμες συμφωνίες του στην ορχήστρα της πόλης.

 

Μετά από τέσσερα χαρούμενα χρόνια στο Τσέλερφελντ εγκαταστάθηκε στο Χίλντεσχαϊμ για ανώτερες σπουδές. Εκεί το ταλέντο του περιορίστηκε σε συνθέσεις σκηνικής μουσικής για σχολικά έργα και σε καντάτες για την τοπική Ρωμαιοκαθολική εκκλησία.

 

Το 1701, ο εικοσάχρονος Γκέοργκ γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Λειψίας. Ήταν τόσο αποφασισμένος να εκπληρώσει τις προσδοκίες της μητέρας του, ώστε άφησε όλα τα μουσικά του όργανα στο σπίτι. Παρόλα αυτά εξακολούθησε να συνθέτει κρύβοντας τις παρτιτούρες στο δωμάτιό του.


Όμως, όταν κάποιος φίλος ανακάλυψε τυχαία μια καντάτα του και οργάνωσε την ερμηνεία της στην τοπική εκκλησία, ο Τέλεμαν δεν μπορούσε πια να κρύψει τα μουσικά του χαρίσματα. Ακόμη και ο δήμαρχος της Λειψίας του ανέθεσε να συνθέσει για τη φημισμένη εκκλησία του Αγ.Θωμά. Μόλις μετά από 12 μήνες σπουδών, οι ελπίδες της μητέρας του για μια σταδιοδρομία στην εκκλησία εξανεμίστηκαν. Στην ηλικία των 21, η μουσική καριέρα του Τέλεμαν είχε αρχίσει δυναμικά.

 

Αρχικά κέρδιζε λίγα από τις συνθέσεις, γι΄αυτό παρέδιδε μαθήματα μουσικής. Αν και ήταν μάλλον άσχημος - η μύτη του ήταν δυσανάλογα μεγάλη για το πρόσωπό του και είχε τάσεις παχυσαρκίας - οι άνετοι τρόποι του προσέλκυαν πολλούς μαθητές. Σύντομα ήταν σε θέση να ιδρύσει δικό του κολέγιο μουσικής, με μια διαφορά όμως. Ο Τέλεμαν πίστευε πως, εάν ένας μουσικός διαθέτει ταλέντο, θα έπρεπε να είναι σε θέση να το εκμεταλλευτεί. Έτσι δίδασκε στους μαθητές του πως να παίζουν μπροστά σε ακροατήριο - πως να γίνουν επαγγελματίες μουσικοί.

 

Αυτό ανέτρεπε το κατεστημένο. Πολλοί από τους συναδέλφους του σοκαρίστηκαν από την εμπορευματοποίηση της μουσικής που εισήγαγε και την αντιμετώπισαν σαν κυνήγι πλούτου. Ο Τέλεμαν δεν έδωσε σημασία. Ήταν ιδιαίτερα απασχολημένος στη νέα θέση του Διευθυντή της Όπερας της Λειψίας. Συνέθεσε τέσσερις όπερες σε ισάριθμα χρόνια και χρησιμοποίησε ως ερμηνευτές τους μαθητές του.

Οπαδοί της παράδοσης εξοργίζονται
Ο Τέλεμαν επεξέτεινε τις δραστηριότητές του. Έγινε οργανίστας στη Νόικιρχε, όπου ήταν εύκολο να συνθέτει τις καντάτες που του ζητούσαν - συνταιριάζοντας τη νέα του δουλειά με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις του. Αυτό εξόργισε τους οπαδούς της παράδοσης που θεωρούσαν, πως ένας συνθέτης εκκλησιαστικής μουσικής δε θα έπρεπε να κερδίζει χρήματα από τις συνθέσεις του και φυσικά όχι από κάτι τόσο φαύλο σαν την όπερα.

 

Τα πραγματικά αίτια των αντιρρήσεων των επικριτών του βασίζονταν στην αδυναμία τους να ανταγωνιστούν το ταλέντο του - μονοπωλούσε έναν τομέα από τον οποίο θα μπορούσαν να επωφεληθούν. Ο Τέλεμαν υπέμεινε τη ζηλοφθονία τους έως ότου παρουσιάστηκε μια καλύτερη ευκαιρία. Ανέλαβε τη θέση του Μουσικού Διευθυντή στην αυλή του Κόμη Έρντμαν στο Ζόραου (σήμερα στην Πολωνία), όπου και εγκαταστάθηκε το 1705.

Πρωτόγονη ομορφιά
Κατά τη διαμονή του στην Πολωνία, ο Τέλεμαν πέρασε πολλές ώρες παρακολουθώντας τους Πολωνούς χωρικούς να παίζουν μουσική και να χορεύουν. Γοητεύτηκε από την "πρωτόγονη ομορφιά" και ενσωμάτωσε τα νέα ακούσματα στις συνθέσεις του. Ο Τέλεμαν αγαπούσε τις απλές μελωδίες, που οι συνηθισμένοι άνθρωποι μπορούσαν να καταλάβουν. Έγινε διάσημος συνθέτοντας ανεπιτήδευτη μουσική και αυτή η ευρεία απήχηση τον κατέστησε πρώτο συνθέτη στη Γερμανία.

 

Όπως και στη Λειψία, τα επιτεύγματα του προκάλεσαν την έχθρα πολλών. Αδιαφόρησε και συνέχισε απτόητος. Η ίδια ιστορία επαναλήφθηκε στο Άιζεναχ (όπου συνάντησε τον Μπαχ), στη Φρανκφούρτη και στο Αμβούργο. Κατά τη διάρκεια περιόδων σταθερότητας παντρεύτηκε δύο φορές. Η πρώτη του γυναίκα, Λουίζε Έμπερλιν, κόρη του συνθέτη Ντάνιελ, πέθανε στη γέννα της κόρης τους, το 1711.

 

Τρία χρόνια αργότερα ο Τέλεμαν ερωτεύτηκε ξανά και παντρεύτηκε τη Μαρία Καταρίνα Τέξτορ, κόρη ενός δημοτικού υπαλλήλου της Φρανκφούρτης.

 

Ο γάμος τους κράτησε αρκετό καιρό. Απόκτησαν 10 παιδιά, από τα οποία τα περισσότερα πέθαναν δυστυχώς σε βρεφική ηλικία. Η Μαρία τελικά το έσκασε με ένα Σουηδό αξιωματικό του στρατού.

Απαράμιλλη επιτυχία
Ο διορισμός του Τέλεμαν ως Μουσικού Διευθυντή σε πέντε εκκλησίες στο Αμβούργο το 1721 και στη συνέχεια, τα επόμενα χρόνια, στην Όπερα του Αμβούργου, σηματοδότησε την αρχή 20 χρόνων απαράμιλλης επιτυχίας. Συνέθεσε περισσότερες από 40 όπερες και εκατοντάδες καντάτες με τον ρυθμό των δύο έργων την εβδομάδα. Το 1733 έγραψε 18 εορταστικές συνθέσεις, γνωστές ως Τάφελμουζικ (Μουσική του Τραπεζιού - μουσική που παίζεται κατά τη διάρκεια ή μετά από ένα γεύμα). Ίδρυσε επίσης κολέγιο μουσικής και διηύθυνε πολλές παραγωγές όπερας.
Ο Τέλεμαν ήταν ανεξάντλητος. Η δίψα του για επιτυχία μετατρεπόταν σε δημιουργική δύναμη. Πίστευε πως ένας συνθέτης θα έπρεπε να επωφελείται από το έργο του και έτσι εκμεταλλεύτηκε όλη του τη δημοτικότητα για τις συναυλίες και την έκδοση των χειρογράφων του. Συνέταξε τις δικές του διαφημίσεις και σχεδίασε τα εξώφυλλα των εκδόσεων των έργων του.

Μουσική Θεωρία
Ξαφνικά, το 1740 έπαψε να συνθέτει. Αποφάσισε να αφιερώσει τη ζωή του στην έκδοση βιβλίων μουσικής θεωρίας. Για 15 χρόνια έως το 1755 δε συνέθεσε τίποτα. Παρακινούμενος από τον φίλο του και συνθέτη Χέντελ, άρχισε να συνθέτει ξανά στην ηλικία των 74 και συνέχισε μέχρι τον θάνατό του, ακόμα και όταν η όρασή του άρχισε να φθίνει. Συνέθεσε, την περίοδο αυτή, κυρίως ορατόρια. Πέθανε το 1767 στην ηλικία των 86 χρόνων.- 

Γράψτε την άποψή σας

δεν βρέθηκαν σχόλια επισκεπτών...

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Ροή ειδήσεων

Πώς απάντησε ο Μακρόν στα «κίτρινα γιλέκα»

Γιατί οι ευρωεκλογές, ξαφνικά αποκτούν σημασία

Έγινε η εκδήλωση για τον Μάνο Ελευθερίου

Λαφαζάνης εναντίον Τσίπρα για τα «κίτρινα γιλέκα»

Νέα απάτη! ΔΕΝ παίρνει 1 ευρώ με κάθε δημοσίευση ένα άρρωστο παιδί

Πόσα χρωστάει το κράτος σε ιδιώτες;

H συνταγματική αποτύπωση του αφελληνισμού

Παπακώστας: Πώς δικαιολογείται αύξηση 76% στον φωτισμό της Πρωτομαγιάς από τη μια χρονιά στην άλλη;

Πέντε στα πέντε για τις ακαδημίες της ΦΕΑ

«Καθάρισε» ο Μουμπάρακ για τον Ιωνικό

ΣΟΝΦ: Το Σάββατο παίζει σκάκι, την Κυριακή στολίζει δένδρο και... μας περιμένει!

Έγινε ο λαϊκός αγώνας δρόμου

Νίκησε και στο ντέρμπι με τη Νέα Ιωνία το αντρικό τμήμα της ΦΕΑ

Επίσκεψη στη «Μ.Α.Ν.Α», δυο τμημάτων του 2ου Γυμνασίου Άνω Λιοσίων

Οι Εθελοντές της πόλης μας, μιλούν για όσα δεν πληρώνονται, μόνο προσφέρονται!

Δημοφιλέστερα άρθρα

Το τερματίσαμε! Δυο νέοι υποψήφιοι δήμαρχοι ανακοινώθηκαν μέσα σε μια μέρα!

«Επανεκκίνηση»: ΟΛΑ τα πιστοποιητικά του δήμου, από τον υπολογιστή μας!

«Τσιμουδιά» από Βασιλόπουλο- Παπαλουκά στις απίστευτες καταγγελίες των «τεσσάρων»»

Ακόμα σιωπούν για τις καταγγελίες εναντίον τους, Βασιλόπουλος- Παπαλουκά. Ερωτήματα και για τους «4»

Ούτε ο Γιώργος Αράπογλου θα είναι υποψήφιος το 2019

«Τρώνε τις σάρκες τους» στη Δύναμη Κολλητών: Κατά του Άρη Βασιλόπουλου, και η Βάλια Ματσουκά

Δεν θα είναι υποψήφιος δήμαρχος ο Λύσσανδρος Γεωργαμλής

Η διακήρυξη θέσεων του Τάσου Κωνσταντινίδη

«Ανεξάρτητη Πρωτοβουλία»: Ο Αράπογλου δεν μετέχει στις εκλογές, οι υπόλοιποι θα αποφασίσουμε...

Γιόρτασε η τοπική Νέα Δημοκρατία τα 44 χρόνια του κόμματος

Επίσημα υποψήφιος δήμαρχος και ο Τάσος Κωνσταντινίδης

Ανεξέλεγκτος ο εμφύλιος στη Δύναμη (πρώην) «Κολλητών»

«Επανεκκίνηση»: Τα Ανοικτά Σχολεία καταπολεμούν τον φασισμό!

Ο Μίκης Θεοδωράκης, επίτιμος πρόεδρος στο Μουσείου Προσφυγικού Πολιτισμού στο νέο γήπεδο της ΑΕΚ

Πρωτοβουλία εναντίον της βίας στα γήπεδα προτείνει η «Επανεκκίνηση»

Η Αλήθεια Newsletter

Κάντε κλικ εδώ για να εγγραφείτε στο newsletter μας

Τελευταία σχόλια

Παπακώστας: Πώς δικαιολογείται αύξηση 76% στον φωτισμό της Πρωτομαγιάς από τη μια χρονιά στην άλλη;
Xρήστης: Διαμαντής Σεϊτανιδης
@19.42 Και γνωρίζω και τα έχω γράψει κι έχω υποστεί τόνους λάσπης από τον δήμαρχο και τα αμελέτητα υποπόδιά του. Το ζήτημα είναι ότι χάρη ...

Έγινε η εκδήλωση για τον Μάνο Ελευθερίου
Xρήστης: Ανώνυμος
Μια από τις καλύτερες εκδηλώσεις που έχει παρουσιάσει ποτέ Δημοτική Αρχή στα χρονικά του Δήμου μας, απ' ότι θυμάμαι. Συγχαρητήρια ********στ...

Παπακώστας: Πώς δικαιολογείται αύξηση 76% στον φωτισμό της Πρωτομαγιάς από τη μια χρονιά στην άλλη;
Xρήστης: "Τζογαδόρος"
Κρίμα, γιατί ενώ ψηφίσθηκε ομόφωνα η απόφαση για έγκριση των εξόδων, τώρα παριστάνει τον "υπερασπιστή" του Δημόσιου συμφέροντος και δίκαια π...

Παπακώστας: Πώς δικαιολογείται αύξηση 76% στον φωτισμό της Πρωτομαγιάς από τη μια χρονιά στην άλλη;
Xρήστης: @Κώστας (10/12/2018 13:35)
Ετσι ακριβώς. Καθόμαστε και απολαμβάνουμε το ξεκατίνιασμα. Και όταν αναλάβει το έργο της για ορισμένα θέματα και η δικαιοσύνη τότε θα πέσει ...

Παπακώστας: Πώς δικαιολογείται αύξηση 76% στον φωτισμό της Πρωτομαγιάς από τη μια χρονιά στην άλλη;
Xρήστης: Κώστας
Και τώρα το μόνο που σας έμεινε αφού η ΑΕΚΑΡΑ χτίζει τη γηπεδάρα της είναι να ξεκατινιαστείτε δημόσια... με όλους εμάς να γελάμε με την κατά...

«Επανεκκίνηση»: Τα Ανοικτά Σχολεία καταπολεμούν τον φασισμό!
Xρήστης: Πρώην πρόεδρος Δ.Σ. συλλόγου Γονέων και Κηδεμονονων
@17.00 Ο κοινωνικός αυτοματισμός καλά κρατεί! Οι εκπαιδευτικοί έχουν συνδικαλιστικά δικαιώματα και ψηφίζουν αυτούς που θα εκπροσωπούν την εκ...

«Επανεκκίνηση»: Τα Ανοικτά Σχολεία καταπολεμούν τον φασισμό!
Xρήστης: ανώνυμος
@ Πρώην πρόεδρος Δ.Σ. συλλόγου Γονέων και Κηδεμονονων (05/12/2018 21:42) Δηλαδή όταν οι εκπαιδευτικοί κλείνουν το σχολείο για να πάνε να ψηφ...

Σκέψεις του Μανώλη Διαγουμά για μια βιώσιμη πόλη
Xρήστης: Καλογιαννη Μπικου
Καθόλου...

«Επανεκκίνηση»: Τα Ανοικτά Σχολεία καταπολεμούν τον φασισμό!
Xρήστης: Πρώην πρόεδρος Δ.Σ. συλλόγου Γονέων και Κηδεμονονων
@14.40 Καλησπέρα! Θα ήθελα μια διευκρίνιση καταρχήν! Τι ακριβώς εννοείτε όταν λέτε γεγονότα "κάτω από το τραπέζι" που προσπαθούν κάποιοι να ...

«Επανεκκίνηση»: Τα Ανοικτά Σχολεία καταπολεμούν τον φασισμό!
Xρήστης: Ανωνυμος
@Dimokratis Enas einai o fasismos Kai einai katamayros! ...

«Επανεκκίνηση»: Τα Ανοικτά Σχολεία καταπολεμούν τον φασισμό!
Xρήστης: Anonymous
Αυτοί είναι δημοκράτες που σπάνε τα σούπερ μάρκετ, καίνε αυτοκίνητα, ληστεύουν και σπάνε τράπεζες κτλ. Σε παρακαλώ πολύ πως εκφράζεσαι έτσ...

«Επανεκκίνηση»: Τα Ανοικτά Σχολεία καταπολεμούν τον φασισμό!
Xρήστης: @Τζογαδόρος΄΄ (05/12/2018 09:22)
Στην ίδια κατηγορία ανήκουν και οι αριστεροφασίστες και όσοι θελουν να λέγονται δημοκράτες πρέπει να τσακίσουν και αυτούς. ...

«Επανεκκίνηση»: Τα Ανοικτά Σχολεία καταπολεμούν τον φασισμό!
Xρήστης: ΄΄Τζογαδόρος΄΄
Ξεκάθαρα πράγματα, εάν θέλουμε ΟΛΟΙ να ΄΄πατήσουμε΄΄ το φίδι του φασισμού που βρήκε ευκαιρία να απλώσει το δηλητήριο του στα μυαλά των παιδι...

Η Ένωση Γονέων για τις καταλήψεις σχολείων
Xρήστης: ΑΝΩΝΥΜΟΣ
https://www.agriniopress.gr/syllipseis-mathiton-2o-gymnasio-farsa-katalipseon/...

«Επανεκκίνηση»: Τα Ανοικτά Σχολεία καταπολεμούν τον φασισμό!
Xρήστης: Dimokratis
Μιλάμε για κόκκινο η μαύρο φασισμό;...

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©