Βιβλία για το καλοκαίρι- 23 Οι Κιβδηλοποιοί

Δημοσιεύτηκε στις 24/08/2015 στην κατηγορία Βιβλία  |  δεν υπάρχουν σχόλια

«Δεν γράφω για την πρώτη αλλά για τη δεύτερη φορά που θα με διαβάσει κάποιος. Δεν γράφω παρά μόνο για να ξαναδιαβαστώ» σημείωνε ο Αντρέ Ζιντ στις 7 Δεκεμβρίου 1921 στο «Ημερολόγιο των Κιβδηλοποιών». Άλλωστε όπως υπογράμμιζε αυτό που θα ήθελε να είναι το μυθιστόρημα «είναι ένα σταυροδρόμι, μια διασταύρωση προβλημάτων».

 

Κι αυτό ακριβώς κάνει στους Κιβδηλοποιούς. Η σύγκρουση των γενεών, η εξέγερση εναντίον της οικογένειας, η ομοφυλοφιλία, η θρησκεία, το καλό και το κακό, η κιβδηλεία, η σχέση της λογοτεχνίας με τη ζωή, δεν παρουσιάζονται απλώς μέσα από ποικίλες οπτικές γωνίες, αλλά ενσαρκώνονται και μέσα από ποικίλες προσωπικότητες, πυροδοτώντας τα σχετικά προβλήματα που προκύπτουν από αυτή τη διαφοροποίηση των χαρακτήρων.

 

Με τους Κιβδηλοποιούς, ο Ζιντ, ο σπουδαίος γάλλος συγγραφέας, δεν κατόρθωσε μόνο να γράψει ένα νεωτερικό μυθιστόρημα, ικανό να ανατρέψει τις αναγνωστικές συνήθειες της εποχής του, αλλά δημιούργησε και νέες προοπτικές για το μυθιστόρημα του μέλλοντος. Μέσα σε αυτό είναι έκδηλη η άρνηση του ρεαλισμού, η συμβολή του αναγνώστη στη διαμόρφωση του νοήματος, ο πολλαπλασιασμός και η σχετικοποίηση των οπτικών γωνιών με τρόπο τέτοιο που η αποκατάσταση της αλήθειας να καθίσταται προβληματική.andre gide

Ωστόσο δεν είναι μόνο οι ιδέες που χαρακτηρίζουν τους Κιβδηλοποιούς. Το μυθιστόρημα έχει και χαρακτήρες και πλοκή, αν και αποσπασματική. Μάλιστα ο συγγραφέας καταφέρνει να συνδυάσει τις ιστορίες του μέσα σε μια, αναπτύσσονται όμως με αφαιρετικότητα.

 

Ο Μπερνάρ, ήρωας των «Κιβδηλοποιών», έχει χαρακτηριστικά του Ζακ, του νεαρού επαναστάτη στους Τιμπώ, ο οποίος εγκαταλείπει την οικογένειά του και αναζητεί το νόημα της ζωής. Ο Εντουάρ, ο συγγραφέας ήρωας των «Κιβδηλοποιών», θέλει να γράψει ένα μυθιστόρημα με τον ίδιο τίτλο, ενώ ο παντογνώστης αφηγητής απευθύνεται στον αναγνώστη ευθέως, κρίνει τα χαρακτηριστικά των ηρώων, τον καλεί να δώσει τη δική του προοπτική.

 

Στην αφήγηση των πολλαπλών ιστοριών παρεμβαίνουν και οι ημερολογιακές σημειώσεις του Εντουάρ, οι οποίες είτε ρίχνουν φως στις μικρότερες ιστορίες είτε τις περιπλέκουν ακόμα πιο πολύ.

 

Στο πολυεστιακό μυθιστόρημα του ο Ζιντ με μοναδική δεξιοτεχνία κινεί ούτε έναν ούτε δύο αλλά είκοσι εννέα χαρακτήρες. Θα υπέθετε κάποιος ότι ένα τέτοιο βιβλίο ο αναγνώστης δυσκολεύεται να το παρακολουθήσει - κι όμως, συμβαίνει εντελώς το αντίθετο. Η ατμόσφαιρα και το ψυχολογικό κλίμα είναι τόσο γοητευτικά που σε συνδυασμό με την καθαρότητα των χαρακτήρων κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον ως το τέλος.circa 1940:  Andre Paul Guillaume Gide (1869 - 1951), the French novelist and philosopher, reading a book perched on the stairs of his library. He was awarded the Nobel prize for literature in 1947.  (Photo by Hulton Archive/Getty Images)

Ένας νεαρός ονόματι Μπερνάρ Προφιταντιέ ανακαλύπτει τυχαία πως είναι νόθος και φεύγει από το σπίτι του αφήνοντας ένα αποχαιρετιστήριο γράμμα. Ο καλύτερος φίλος του Μπερνάρ λέγεται Ολιβιέ. Στον σταθμό Σαιν-Λαζάρ ο Μπερνάρ οικειοποιείται τη βαλίτσα κάποιου Εντουάρ, πεζογράφου (μια περσόνα του ίδιου του Ζιντ), θείου του Ολιβιέ, που έχει έλθει στο Παρίσι από την Αγγλία. Οταν ο Εντουάρ συναντά τον Μπερνάρ, τον προσλαμβάνει ως γραμματέα του. Ο Μπερνάρ είναι το «αστόπαιδο», ταυτοχρόνως όμως αισθάνεται ορφανός μόλις ανακαλύπτει πως είναι νόθος. Έτσι η φυγή από το σπίτι του είναι μια νεανική αναρχική πράξη.

 

το Ημερολόγιο του Εντουάρ, που είναι και ο κεντρικός χαρακτήρας των Κιβδηλοποιών είναι εκείνο που βοηθά τον αναγνώστη να μεταβεί από τον έναν ήρωα στον άλλον.

 

Κάπως έτσι μας οδηγεί να γνωρίσουμε τον Ζωρζ, αδελφός του Ολιβιέ, ο οποίος διοχετεύει, σε συνεργασία με κάποιους φίλους του, κίβδηλα νομίσματα στην αγορά. Η έλξη που από καιρό ο Ολιβιέ και ο Εντουάρ ένιωθαν ο ένας για τον άλλον καταλήγει σε δεσμό. Ο Εντουάρ αρχίζει να γράφει το μυθιστόρημά του, ενώ ο Ζωρζ μετανοεί για όσα είχε διαπράξει και ο πατέρας του τον συγχωρεί. Ο Μπερνάρ επιστρέφει στην οικογενειακή εστία.andre gide5

 

«Ένα είδος τραγικότητας νομίζω ότι διαφεύγει ως τώρα τη λογοτεχνία. Το μυθιστόρημα έχει ασχοληθεί με τις αναποδιές της ζωής, με την καλή ή την κακή τύχη, με τις κοινωνικές σχέσεις, με τις συγκρούσεις των παθών, με τους χαρακτήρες, αλλά διόλου με αυτήν καθεαυτήν την ουσία της ύπαρξης…»

 

Οι διαφορετικές οπτικές γωνίες, οι επιστολές, τα ημερολόγια, οι «φωνές» του αφηγητή, ο συγγραφέας ήρωας που «παίζει» με τα διάφορα πρόσωπα και τους ήρωές του, δημιουργούν αντανακλάσεις των ιδίων επεισοδίων και φωτίζουν τι είναι αυθεντικό και τι κίβδηλο, ποια είναι η σχέση της τέχνης με την ίδια τη ζωή και ποιος ο ρόλος των χαρακτήρων.

 

Θέματα όπως η ομοφυλοφιλία, ο έρωτας και οι σχέσεις, η θρησκεία, η υποκρισία, η σύγκρουση των νέων με τους γονείς, το χάσμα των γενεών παρουσιάζονται και τονίζονται με ιδιάζουσα συγγραφική μαεστρία.

andregide

Ωστόσο, ακόμα και ο ίδιος ο συγγραφέας, ο Εντουάρ, το alter ego του Ζιντ, «υποσκάπτει» την ουσία του έργου του όταν απαντάει στον Μπερνάρ ότι δεν έχει ιδέα ποιοι είναι κιβδηλοποιοί του μυθιστορήματός του. Εξάλλου, άλλες ήταν οι αρχικές του ιδέες, οι οποίες διευρύνθηκαν και άλλαξαν στην πορεία, ενώ, στην ίδια συζήτηση, γίνεται αντιπαράθεση για τη σημασία που μπορεί να έχουν στο μυθιστόρημα οι ιδέες και τα γεγονότα, τα οποία, όταν παρουσιάζονται με ικανοποιητικό τρόπο, εμπλουτίζονται αμέσως από τις ιδέες.

 

Μέσα από τις σελίδες των Κιβδηλοποιών, η «κιβδηλεία» αποκτά ευρύτερη σημασία και παραπέμπει στο ερώτημα πού βρίσκεται η αλήθεια και πού η παραχάραξή της, πόση αλήθεια και πόσο ψέμα κρύβεται στην παραχάραξη ή σε ό,τι θεωρούμε αληθινό στη ζωή.andre zide

Οι «Κιβδηλοποιοί» είναι ένα έργο που θέτει ερωτήματα και αναιρεί διαρκώς απόψεις και θέσεις για τη λογοτεχνία και τη ζωή, ένα μυθιστόρημα το οποίο συνομιλεί διαρκώς με τον αναγνώστη, με τρόπο που αφήνει όλα τα ζητήματα ανοικτά. Και γι’ αυτό, άλλωστε, το ίδιο δεν είναι παρά μία γέφυρα ανάμεσα στο παλιό και το νέο, ένα ορόσημο για την τέχνη της γραφής.- 

Γράψτε την άποψή σας

δεν βρέθηκαν σχόλια επισκεπτών...

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Ροή ειδήσεων

Έτοιμοι!

Ευρεία ειδησεογραφική κάλυψη στην πυρκαγιά ακατοίκητου σπιτιού στην Τρυπιά

Ο κόσμος αλλάζει κι όπως πάντα, κάποιοι μένουν πίσω...

Η Αμαλιάδα του Μπελογιάννη, κάνει λευκές νύχτες. Η Φιλαδέλφεια- Χαλκηδόνα επί Βασιλόπουλου, όχι!

No more Paradise, comrades...

«Όποιος κλαίει, είναι βλαξ»

Πολύτιμη η συμβολή των Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας της πόλης μας

«Ποτάμια» οι δρόμοι της πόλης- Πολλές οι κλήσεις στην Πυροσβεστική- Αγωνία για τη Σκρα

Να διορθώσει αμέσως ο δήμος τα προβλήματα στο θέατρο του ΠΠΙΕΔ

Θλιβερή πολιτική εντυπώσεων πάνω στα καμμένα κάνει ο Άρης Βασιλόπουλος!

Τι πρέπει να κάνει η κεντρική εξουσία και τι η αυτοδιοίκηση για να μην ξαναδούμε τέτοια καταστροφή

Παρέμβαση του Σωματείου Εργαζομένων του δήμου για την τραγωδία στην Ανατολική Αττική

Σε ποια σημεία της Αθήνας συλλέγονται είδη πρώτης ανάγκης για τους πυρόπληκτους

Η Μητρόπολη συλλέγει είδη πρώτης ανάγκης «για τους πυροπαθείς αδελφούς μας της Αττικής»

Έκρηξη αλληλεγγύης: Η Ελλάδα στο πλευρό των πυροπλήκτων- Συλλυπητήρια από τον Απ. Κόντο

Δημοφιλέστερα άρθρα

«Ποτάμια» οι δρόμοι της πόλης- Πολλές οι κλήσεις στην Πυροσβεστική- Αγωνία για τη Σκρα

Τέλος η «ευαισθησία» Βασιλόπουλου με τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας- Τι κάνει το Μενίδι

Παρέμβαση του Σωματείου Εργαζομένων του δήμου για την τραγωδία στην Ανατολική Αττική

Σε ποια σημεία της Αθήνας συλλέγονται είδη πρώτης ανάγκης για τους πυρόπληκτους

Θλιβερή πολιτική εντυπώσεων πάνω στα καμμένα κάνει ο Άρης Βασιλόπουλος!

Η Αμαλιάδα του Μπελογιάννη, κάνει λευκές νύχτες. Η Φιλαδέλφεια- Χαλκηδόνα επί Βασιλόπουλου, όχι!

Ο κόσμος αλλάζει κι όπως πάντα, κάποιοι μένουν πίσω...

Να διορθώσει αμέσως ο δήμος τα προβλήματα στο θέατρο του ΠΠΙΕΔ

Τι πρέπει να κάνει η κεντρική εξουσία και τι η αυτοδιοίκηση για να μην ξαναδούμε τέτοια καταστροφή

Πολύτιμη η συμβολή των Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας της πόλης μας

No more Paradise, comrades...

Μια Χαλκηδονιώτισσα, αναρωτιέται...

«Όποιος κλαίει, είναι βλαξ»

Έκρηξη αλληλεγγύης: Η Ελλάδα στο πλευρό των πυροπλήκτων- Συλλυπητήρια από τον Απ. Κόντο

Η Μητρόπολη συλλέγει είδη πρώτης ανάγκης «για τους πυροπαθείς αδελφούς μας της Αττικής»

Η Αλήθεια Newsletter

Κάντε κλικ εδώ για να εγγραφείτε στο newsletter μας

Τελευταία σχόλια

No more Paradise, comrades...
Xρήστης: Διαμαντής
@08.53 Αφού ξεμπερδέψουμε με τους διάφορους Μαδούρο ( και τους τοπικούς Μαδούρο τσέπης) μπορούμε να μιλήσουμε για τον ΟΑΚ. Θα έλεγα δε, να μ...

No more Paradise, comrades...
Xρήστης: ΠΡΟΒΟΚΑΤΟΡΑΣ ΤΗΣ ΣΥΜΦΟΡΑΣ
2.Πρέπει ωστόσο να του αναγνωρίσουμε μια λεβεντιά του Maduro. Δεν του φταίνε ΟΙ ΑΛΛΟΙ, ούτε Ο ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΑΝΕΜΟΣ, ούτε τα ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ, ούτε που...

No more Paradise, comrades...
Xρήστης: ΠΡΟΒΟΚΑΤΟΡΑΣ ΤΗΣ ΣΥΜΦΟΡΑΣ
1.Λοιπόν ο Οργανισμός Αμερικανικών Κρατών (ΟΑΚ) αποφάσισε να «αποβάλλει» τη Βενεζουέλα των 31.820.000 ανθρώπων του Maduro λες και ξαφνικά άν...

Ο κόσμος αλλάζει κι όπως πάντα, κάποιοι μένουν πίσω...
Xρήστης: ΘΗΡΑΜΕΝΗΣ
Καμιά «πάλη» καμιάς «τάξης» δεν θα καταργηθεί και κανένα «τέλος της ιστορίας» (όπως κι αν αυτάρεσκα το εννοούν οι μεν και οι δε) δεν θα ε...

Ο κόσμος αλλάζει κι όπως πάντα, κάποιοι μένουν πίσω...
Xρήστης: Ανώνυμος
@20.40 Τι ακριβώς κατάλαβες από αυτά που γράφω και μου απαντάς; Το απόλυτο τίποτα!...

Η Αμαλιάδα του Μπελογιάννη, κάνει λευκές νύχτες. Η Φιλαδέλφεια- Χαλκηδόνα επί Βασιλόπουλου, όχι!
Xρήστης: Κώστας
Είναι σε επαναστατικό camping τα παιδιά λογικά τέτοια εποχή μην τους ενοχλείτε! Καταστρώνουν σχέδια πως θα ρίξουν τον καπιταλισμό από τον επ...

Ο κόσμος αλλάζει κι όπως πάντα, κάποιοι μένουν πίσω...
Xρήστης: @(00:39)
Όταν ξεβρωμίσει ο δήμος από τον Βασιλόπουλο θα αποκτήσουμε το Άλσος που μας αξίζει. Και καθαρό και με πολύ περισσότερα δέντρα....

Ο κόσμος αλλάζει κι όπως πάντα, κάποιοι μένουν πίσω...
Xρήστης: @(23:21)
Αν πληρώνει η κάθε μικροεπιχείρηση τουλάχιστον 65% φόρο όχι εξευτελιστικές απολαβές αλλά κανά σάντουιτς θα τους δίνουν για να δουλεύουν. Χω...

Ο κόσμος αλλάζει κι όπως πάντα, κάποιοι μένουν πίσω...
Xρήστης: Ανώνυμος
Διάβασα μέχρις εκεί που ο αρθρογράφος μας αποκαλύπτει ότι οι απολύσεις γίνονται για τρείς βασικά λόγους ! Πρώτον διότι η επιχείρηση δεν πάε...

Η Αμαλιάδα του Μπελογιάννη, κάνει λευκές νύχτες. Η Φιλαδέλφεια- Χαλκηδόνα επί Βασιλόπουλου, όχι!
Xρήστης: Γιαννης
Τώρα που άρχισαν τα πρόστιμα για τις παρανομίες με τον σταθμό μεταφόρτωσης πολύ λίγα τα βλέπω τα ψωμιά του Βασιλόπουλου....

Ο κόσμος αλλάζει κι όπως πάντα, κάποιοι μένουν πίσω...
Xρήστης: Δικηγόρος του... Διαβόλου
Να κάνουμε "λευκές νύχτες" και στο Άλσος μήπως; Κάτι σαν... Μόντε Κάρλο (ας πούμε) με μερικά μαγαζιά, όταν δεν θα παίζει η ομάδα. Τι τα θέλο...

Η Αμαλιάδα του Μπελογιάννη, κάνει λευκές νύχτες. Η Φιλαδέλφεια- Χαλκηδόνα επί Βασιλόπουλου, όχι!
Xρήστης: GeorgeAEK
Καλά τι λευκές νύχτες περιμένετε απο τους επαναστάτες της ξεφτίλας. Ας έκαναν τουλάχιστον τα αυτονόητα. Βασιλόγαυρε και λοιποί εραστές της β...

Ο κόσμος αλλάζει κι όπως πάντα, κάποιοι μένουν πίσω...
Xρήστης: Nick
Έτσι ακριβώς Διαμαντή. Οι επιχειρήσεις πρέπει να εξελίσσονται και να προχωρούν σε επικερδής κινήσεις και για τους ίδιους και για τους εργαζό...

No more Paradise, comrades...
Xρήστης: Νίκος
Για την απόπειρα με τα drones τι έχουμε να πούμε; Όλα καλά και άγια; Αντιπολίτευση με απόπειρες δολοφονίας; Συνεχίζεται η "πολιτική" κατά το...

«Όποιος κλαίει, είναι βλαξ»
Xρήστης: Αnonymos
Αφιερωνω κι εγω ενα βιντεακι. Οχι στους ναρκισσους που μας διοικουν (λεμε τωρα) αλλα στο λαο της Φιλαδελφειας για να καταλαβει τι ΔΕΝ εχουν....

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©