Βιβλία για το καλοκαίρι- 23 Οι Κιβδηλοποιοί

Δημοσιεύτηκε στις 24/08/2015 στην κατηγορία Βιβλία  |  δεν υπάρχουν σχόλια

«Δεν γράφω για την πρώτη αλλά για τη δεύτερη φορά που θα με διαβάσει κάποιος. Δεν γράφω παρά μόνο για να ξαναδιαβαστώ» σημείωνε ο Αντρέ Ζιντ στις 7 Δεκεμβρίου 1921 στο «Ημερολόγιο των Κιβδηλοποιών». Άλλωστε όπως υπογράμμιζε αυτό που θα ήθελε να είναι το μυθιστόρημα «είναι ένα σταυροδρόμι, μια διασταύρωση προβλημάτων».

 

Κι αυτό ακριβώς κάνει στους Κιβδηλοποιούς. Η σύγκρουση των γενεών, η εξέγερση εναντίον της οικογένειας, η ομοφυλοφιλία, η θρησκεία, το καλό και το κακό, η κιβδηλεία, η σχέση της λογοτεχνίας με τη ζωή, δεν παρουσιάζονται απλώς μέσα από ποικίλες οπτικές γωνίες, αλλά ενσαρκώνονται και μέσα από ποικίλες προσωπικότητες, πυροδοτώντας τα σχετικά προβλήματα που προκύπτουν από αυτή τη διαφοροποίηση των χαρακτήρων.

 

Με τους Κιβδηλοποιούς, ο Ζιντ, ο σπουδαίος γάλλος συγγραφέας, δεν κατόρθωσε μόνο να γράψει ένα νεωτερικό μυθιστόρημα, ικανό να ανατρέψει τις αναγνωστικές συνήθειες της εποχής του, αλλά δημιούργησε και νέες προοπτικές για το μυθιστόρημα του μέλλοντος. Μέσα σε αυτό είναι έκδηλη η άρνηση του ρεαλισμού, η συμβολή του αναγνώστη στη διαμόρφωση του νοήματος, ο πολλαπλασιασμός και η σχετικοποίηση των οπτικών γωνιών με τρόπο τέτοιο που η αποκατάσταση της αλήθειας να καθίσταται προβληματική.andre gide

Ωστόσο δεν είναι μόνο οι ιδέες που χαρακτηρίζουν τους Κιβδηλοποιούς. Το μυθιστόρημα έχει και χαρακτήρες και πλοκή, αν και αποσπασματική. Μάλιστα ο συγγραφέας καταφέρνει να συνδυάσει τις ιστορίες του μέσα σε μια, αναπτύσσονται όμως με αφαιρετικότητα.

 

Ο Μπερνάρ, ήρωας των «Κιβδηλοποιών», έχει χαρακτηριστικά του Ζακ, του νεαρού επαναστάτη στους Τιμπώ, ο οποίος εγκαταλείπει την οικογένειά του και αναζητεί το νόημα της ζωής. Ο Εντουάρ, ο συγγραφέας ήρωας των «Κιβδηλοποιών», θέλει να γράψει ένα μυθιστόρημα με τον ίδιο τίτλο, ενώ ο παντογνώστης αφηγητής απευθύνεται στον αναγνώστη ευθέως, κρίνει τα χαρακτηριστικά των ηρώων, τον καλεί να δώσει τη δική του προοπτική.

 

Στην αφήγηση των πολλαπλών ιστοριών παρεμβαίνουν και οι ημερολογιακές σημειώσεις του Εντουάρ, οι οποίες είτε ρίχνουν φως στις μικρότερες ιστορίες είτε τις περιπλέκουν ακόμα πιο πολύ.

 

Στο πολυεστιακό μυθιστόρημα του ο Ζιντ με μοναδική δεξιοτεχνία κινεί ούτε έναν ούτε δύο αλλά είκοσι εννέα χαρακτήρες. Θα υπέθετε κάποιος ότι ένα τέτοιο βιβλίο ο αναγνώστης δυσκολεύεται να το παρακολουθήσει - κι όμως, συμβαίνει εντελώς το αντίθετο. Η ατμόσφαιρα και το ψυχολογικό κλίμα είναι τόσο γοητευτικά που σε συνδυασμό με την καθαρότητα των χαρακτήρων κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον ως το τέλος.circa 1940:  Andre Paul Guillaume Gide (1869 - 1951), the French novelist and philosopher, reading a book perched on the stairs of his library. He was awarded the Nobel prize for literature in 1947.  (Photo by Hulton Archive/Getty Images)

Ένας νεαρός ονόματι Μπερνάρ Προφιταντιέ ανακαλύπτει τυχαία πως είναι νόθος και φεύγει από το σπίτι του αφήνοντας ένα αποχαιρετιστήριο γράμμα. Ο καλύτερος φίλος του Μπερνάρ λέγεται Ολιβιέ. Στον σταθμό Σαιν-Λαζάρ ο Μπερνάρ οικειοποιείται τη βαλίτσα κάποιου Εντουάρ, πεζογράφου (μια περσόνα του ίδιου του Ζιντ), θείου του Ολιβιέ, που έχει έλθει στο Παρίσι από την Αγγλία. Οταν ο Εντουάρ συναντά τον Μπερνάρ, τον προσλαμβάνει ως γραμματέα του. Ο Μπερνάρ είναι το «αστόπαιδο», ταυτοχρόνως όμως αισθάνεται ορφανός μόλις ανακαλύπτει πως είναι νόθος. Έτσι η φυγή από το σπίτι του είναι μια νεανική αναρχική πράξη.

 

το Ημερολόγιο του Εντουάρ, που είναι και ο κεντρικός χαρακτήρας των Κιβδηλοποιών είναι εκείνο που βοηθά τον αναγνώστη να μεταβεί από τον έναν ήρωα στον άλλον.

 

Κάπως έτσι μας οδηγεί να γνωρίσουμε τον Ζωρζ, αδελφός του Ολιβιέ, ο οποίος διοχετεύει, σε συνεργασία με κάποιους φίλους του, κίβδηλα νομίσματα στην αγορά. Η έλξη που από καιρό ο Ολιβιέ και ο Εντουάρ ένιωθαν ο ένας για τον άλλον καταλήγει σε δεσμό. Ο Εντουάρ αρχίζει να γράφει το μυθιστόρημά του, ενώ ο Ζωρζ μετανοεί για όσα είχε διαπράξει και ο πατέρας του τον συγχωρεί. Ο Μπερνάρ επιστρέφει στην οικογενειακή εστία.andre gide5

 

«Ένα είδος τραγικότητας νομίζω ότι διαφεύγει ως τώρα τη λογοτεχνία. Το μυθιστόρημα έχει ασχοληθεί με τις αναποδιές της ζωής, με την καλή ή την κακή τύχη, με τις κοινωνικές σχέσεις, με τις συγκρούσεις των παθών, με τους χαρακτήρες, αλλά διόλου με αυτήν καθεαυτήν την ουσία της ύπαρξης…»

 

Οι διαφορετικές οπτικές γωνίες, οι επιστολές, τα ημερολόγια, οι «φωνές» του αφηγητή, ο συγγραφέας ήρωας που «παίζει» με τα διάφορα πρόσωπα και τους ήρωές του, δημιουργούν αντανακλάσεις των ιδίων επεισοδίων και φωτίζουν τι είναι αυθεντικό και τι κίβδηλο, ποια είναι η σχέση της τέχνης με την ίδια τη ζωή και ποιος ο ρόλος των χαρακτήρων.

 

Θέματα όπως η ομοφυλοφιλία, ο έρωτας και οι σχέσεις, η θρησκεία, η υποκρισία, η σύγκρουση των νέων με τους γονείς, το χάσμα των γενεών παρουσιάζονται και τονίζονται με ιδιάζουσα συγγραφική μαεστρία.

andregide

Ωστόσο, ακόμα και ο ίδιος ο συγγραφέας, ο Εντουάρ, το alter ego του Ζιντ, «υποσκάπτει» την ουσία του έργου του όταν απαντάει στον Μπερνάρ ότι δεν έχει ιδέα ποιοι είναι κιβδηλοποιοί του μυθιστορήματός του. Εξάλλου, άλλες ήταν οι αρχικές του ιδέες, οι οποίες διευρύνθηκαν και άλλαξαν στην πορεία, ενώ, στην ίδια συζήτηση, γίνεται αντιπαράθεση για τη σημασία που μπορεί να έχουν στο μυθιστόρημα οι ιδέες και τα γεγονότα, τα οποία, όταν παρουσιάζονται με ικανοποιητικό τρόπο, εμπλουτίζονται αμέσως από τις ιδέες.

 

Μέσα από τις σελίδες των Κιβδηλοποιών, η «κιβδηλεία» αποκτά ευρύτερη σημασία και παραπέμπει στο ερώτημα πού βρίσκεται η αλήθεια και πού η παραχάραξή της, πόση αλήθεια και πόσο ψέμα κρύβεται στην παραχάραξη ή σε ό,τι θεωρούμε αληθινό στη ζωή.andre zide

Οι «Κιβδηλοποιοί» είναι ένα έργο που θέτει ερωτήματα και αναιρεί διαρκώς απόψεις και θέσεις για τη λογοτεχνία και τη ζωή, ένα μυθιστόρημα το οποίο συνομιλεί διαρκώς με τον αναγνώστη, με τρόπο που αφήνει όλα τα ζητήματα ανοικτά. Και γι’ αυτό, άλλωστε, το ίδιο δεν είναι παρά μία γέφυρα ανάμεσα στο παλιό και το νέο, ένα ορόσημο για την τέχνη της γραφής.- 

Γράψτε την άποψή σας

δεν βρέθηκαν σχόλια επισκεπτών...

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Ροή ειδήσεων

Για τον Άρη Βασιλόπουλο

Η Δύση της... Ανατολής και η ανάδυση της Νέας Φιλαδέλφειας- Νέας Χαλκηδόνας- Μια φιλόδοξη προσπάθεια

Ο Γιώργος Ανεμογιάννης νέος επικεφαλής της Δύναμης Πολιτών και υποψήφιος δήμαρχος

Η πόλη χρειάζεται συνεννόηση, όχι φτηνιάρικο οπαδηλίκι

Να πάμε...

Στις 20 Ιουνίου η κρίσιμη Ολομέλεια της Δύναμης Πολιτών

Όταν δεν ξέρεις την πόλη σου και δεν έχεις τίποτα να πεις γι αυτήν, τότε θυμάσαι τα παλιά...

Απίστευτες ύβρεις Βούρου στους εργαζομένους- Αυτή είναι η γλώσσα των... ανθρώπων του πολιτισμού;

Νέα δεδομένα...

Η τοπική ΝΔ γιορτάζει τρία χρόνια διακυβέρνησης

Εσείς διαβάσατε τον eπαλΜΟΓΡ@ΦΟ;

Τίμησαν τη μνήμη των Ποντίων

Νέοι τραγικοί χειρισμοί Βούρου δημιουργούν κοινωνική ένταση στο Κάτω Κουκλάκι και σε όλη την πόλη

Λέσχη Ιστορίας και Πολιτισμού ΑΕΚ: Μόνο μπράβο και συγχαρητήρια...

Άγριος ξυλοδαρμός για ασήμαντη αφορμή...

Η Αλήθεια Newsletter

Κάντε κλικ εδώ για να εγγραφείτε στο newsletter μας

Τελευταία σχόλια

Ο Γιώργος Ανεμογιάννης νέος επικεφαλής της Δύναμης Πολιτών και υποψήφιος δήμαρχος
Xρήστης: Μ. Τ.
@27/06/2022 16:54 Δεν έχει ερείσματα ο Ανεμογιάννης στην πόλη, μετά από περίπου τριάντα χρόνια που ζει και δραστηριοποιείται επαγγελματικά ε...

Ο Γιώργος Ανεμογιάννης νέος επικεφαλής της Δύναμης Πολιτών και υποψήφιος δήμαρχος
Xρήστης: Ανωνυμος
@Δημ. Τ. 18.03 Δεν πρέπει να μένεις Φιλαδέλφεια. Τα ακριβά εισιτήρια δεν θα στείλουν τους χούλιγκαν σε ανθοκομική έκθεση! Ο αγώνας θα τους φ...

Για τον Άρη Βασιλόπουλο
Xρήστης: Ανώνυμος*
@8.30 Αν είχες διαβάσεις την εξέλιξη του διαλόγου σε αυτό το άρθρο θα έβλεπες ότι δεν είμαι εγώ υπεύθυνος που ξέφυγε η συζήτηση! Είσαι απλά ...

Για τον Άρη Βασιλόπουλο
Xρήστης: Ανώνυμος
@9.37 Την βοήθεια από την δεξιά και το ΠΑΣΟΚ την είδαμε και από τους συμβούλου που κατέβηκαν με τον Βούρο. Από το ΚΚΕ δεν φαντάζομαι ότι είχ...

Η πόλη χρειάζεται συνεννόηση, όχι φτηνιάρικο οπαδηλίκι
Xρήστης: Ανώνυμος
Τον έχετε ακούσει ποτέ τον... "άνθρωπο του πολιτισμού" (λέμε τώρα), να καταδικάζει τα εμετικά συνθήματα των λουμπεναριών, κάθε φορά που πεθα...

Για τον Άρη Βασιλόπουλο
Xρήστης: Ντίνος
Ο μοναδικός σκοπός και στόχος του ΑΒ ήταν να καθυστερήσει ή να αναβάλλει την κατασκευή του γηπέδου. Εφόσον το γήπεδο ολοκληρώνεται δεν έχει ...

Για τον Άρη Βασιλόπουλο
Xρήστης: Exit poll nf-nx
@Giannisnf ούτε τα αποτελέσματα του 19 δεν μπήκες στον κόπο να κοιτάξεις. Βούρος 30%, Βασιλόπουλος 23% ήταν το αποτέλεσμα του Α' γύρου. 55 ...

Ο Γιώργος Ανεμογιάννης νέος επικεφαλής της Δύναμης Πολιτών και υποψήφιος δήμαρχος
Xρήστης: Άπατος....
Άπατος θα πάει ο Ανεμογιάννης. Δεν έχει ερείσματα στην πόλη, αλλά ούτε και στον τοπικό Συριζα. Που τα δίνεις τα δαχτυλίδια ρε Άρη!...

Για τον Άρη Βασιλόπουλο
Xρήστης: Giannisnf
Να μην ξεχάσουμε τον πόλεμο που έφαγε ο Αρης από την αεκτζίδικη τρομοκρατία και τελικά ήταν πάλι πρώτος στον πρώτο γύρο των εκλογών το 19. Α...

Για τον Άρη Βασιλόπουλο
Xρήστης: Τριχες
Με τουτα και με κεινα, φορτωθηκαμε βουρκους και γαιτανακια. Σκαστε και πληρωνετε. Τουλαχιστον ο Αρης εκανε πραγματα για την πολη και δεν μας...

Για τον Άρη Βασιλόπουλο
Xρήστης: Λάκων
@Ανώνυμος* κλασσική περίπτωση κακόβουλου τρολ που τη λέει σε όλους και για όλα μπαχαλεύοντας συζητήσεις. Ήθελα να 'ξερα πότε κοιμάσαι. Ούτε ...

Για τον Άρη Βασιλόπουλο
Xρήστης: Ανώνυμος*
@20.08 Το ότι καταφέρνεις συγχρόνως και να αυτόσαρκαζεσαι και να τρολαρεις δείχνει υψηλό δείκτη νοημοσύνης!...

Για τον Άρη Βασιλόπουλο
Xρήστης: Μόνο SLAYER
Α(ρι)στερίσκε σε είχα για εξυπνότερο. Ούτε πέρασε απ' το μυαλό σου ότι σε τρολάρω και αυτοσαρκάζομαι συγχρόνως. Έλλειψη αίσθησης του χιούμορ...

Για τον Άρη Βασιλόπουλο
Xρήστης: Ανώνυμος*
@14.15 Εύστοχα και σωστά διέκρινε την διαφορά μου με τον Σεϊτανίδη! Χάνει λίγο στο ότι εγώ δεν έχω σάιτ για να δεις πως θα λειτουργούσαν! @1...

Για τον Άρη Βασιλόπουλο
Xρήστης: Ασε μας κουκλιτσα μου
@11:39 Δημοκρατικός συγκεντρωτισμό Τι μου θύμισες! Όταν ήμουν στο ΚΚ έπρεπε να ψηφίσουμε για κα΄τι. Ερχεται η εισήγηση από το κόμμα αλλά έλα...

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©